Бувають люди, що їх важко собі уявити. Приміром, ось чоловік, що пережив дві війни й дві революції, був публічний політик, знаменитий журналіст і зазнав з десяток арештів. Цього персонажа легко уявити ковбоєм і плейбоєм. Але він був зовсім іншим. Досить сказати, що вперше кріпко випив горілки незадовго до свого п'ятдесятиліття. А вранці прокинувся з незнайомим відчуттям похмілля й записав у щоденнику: мені соромно за вчорашнє... і за те, що пізно почав.
А щодо жінок, то десь тоді ж він писав, наївно, мов гімназист: "Жінка — як погода!" І почервонів од своєї зухвалості. А якось уранці він ішов повз Київський університет і прямо на тротуарі побачив кілька використаних презервативів. І був вражений тою ознакою падіння моралі не менше, ніж убивством Петлюри. Лаявся він страшними словами: квадратовий дурень, свинське ідіотство. Найгірша лайка: "Сутенер!" Ми так уже не вміємо.
Цього чоловіка звали Сергій Олександрович Єфремов. Він залюбки користувався телефоном і фотоапаратом, але весь ніби належав до дев'ятнадцятого століття. Причому навіть до першої, а не другої половини того століття, коли з'явився на світ. Цікаво, що своїм взірцем літератора Єфремов вважав Івана Франка. Але той, старший за Єфремова на цілих 20 літ, був явно "молодший" і модерніший в поглядах на речі. Приміром, Франко легко зізнавався в тім, що йому "тричі (а насправді більше) являлася любов". А Єфремов категорично не вважав це за можливе. Для нього любов, так само, як істина, могла являтися лише раз.
Драматична доля українського вченого, публіциста громадсько-політичного діяча Сергія Єфремова, що стала причиною його загибелі і трагедією цілого українського народу не тільки у ХХ ст., досі привертає нашу увагу. Первісне прізвище «Охріменки» було перелицьоване на «Єфремових» уже в XIX ст.: в духовних школах була тоді дивна звичка змінювати прізвища на латинський або великоруський стиль.
Народився Сергій 23 вересня 1876 року в селі Пальчик Звенигородського повіту на Київщині в сім’ї сільського священика. Освіту здобув у Київській духовній семінарії, а 1901-го закінчив юридичний факультет Київського університету. З ранніх років приєднався до культурно-освітнього життя Києва. Познайомився з Олександром Кониським, Іваном Нечуєм-Левицьким, Борисом Гріченком, Володимиром Антоновичем, Іваном Тобілевичем, Миколою Лисенком. 1917 року вступив до Київської старої громади, в якій активно діяв Тадей Рильський.
З молодих років цікавився літературою й історією України. Був одним із співзасновників Української демократично-радикальної партії, Товариства українських поступовців, Української партії соціал-федералістів.
У час визвольних змагань входив до Центральної Ради, був членом Малої ради, а в Генеральному секретаріаті був секретарем міжнаціональних справ. Після поразки УНР еміґрував у Галичину, жив у Станіславові (тепер — Івано-Франківськ). Після оголошення «амністії» 1923 року, повернувся до Києва і повністю поринув у наукову роботу.
Академік Всеукраїнської академії наук (ВУАН) із 1919-го, віце-президент ВУАН, 1923-го став завідувати історико-філологічним відділом, очолював комісію укладання біографічного словника історико-літературних досліджень. Під наглядом більшовицького режиму вченому доводилося надзвичайно важко працювати. В результаті доносів і переслідувань влітку 1929 року академіка в рамках антиукраїнської нагінки заарештували.
Підсудні "члени СВУ". Попереду – Сергій Єфремов |
А вже у листопаді преса опублікувала брудну статтю, що нібито академік Єфремов належав до вигаданої організації «Спілка визволення України» (СВУ), був її лідером і організація мала на меті повалити радянську владу в Україні. До цього показового судового процесу залучили 45 осіб, визначних учених і не вигідних для більшовицької системи людей. Незабаром у цій справі вже було 700 осіб. Загалом по процесу СВУ було заарештовано, знищено або заслано більше 30 тис. осіб. Це — кошмарний злочин, який разом із ґеноцидом Голодомору завдав потужного удару по українській нації. Єфремов справді дуже критично ставився до більшовицької системи ще в 1920-х рр. Він вбачав наростаючу трагедію українського народу в більшовицькій займанщині, яка вимагала на руїнах, згарищах та ярмі, серед голоду хвалити «радісні» зміни. «Не приймаю брехню та провокації, на світовому дурилюдстві заснованих», — заявляв учений. Саме ці думки вченого стали найбільшим козирем у руках слідчих і суддів на процесі СВУ.
З часу арешту 1929 року впродовж місяців у казематах Єфремов не визнавав, що належав до міфічної СВУ. Інші арештанти також твердили, що вперше почули про СВУ під час слідства. Та це не зупиняло фальсифікаторів. Вони продовжували витискати з арештованих потрібні їм «зізнання», і Єфремов врешті-решт «зізнався», що нібито у 1920-1924 рр. очолював «Братство української державності», яке заснував 1926 року. А СВУ мала на меті визволити народ від більшовицького поневолення.
Більшовицький режим виступив і проти тих, хто не хотіли коритися системі, ліквідували, ув’язнювали і посилали їх на важкі роботи в тайгу і тундри, де навіть імена губилися. Чекісти перевезли Єфремова з Владимирської в’язниці до Москви. Там особисто з ним зустрівся Сталін, котрий запропонував ученому написати статтю, покаятися і засудити свої погляди як хибні та шкідливі, і закликати український народ вступати в колгоспи, а інтелігенцію — прославляти більшовицьку партію. Цю пропозицію Сергій Олександрович відкинув і заявив, що ніколи не стане поширювати брехню. Всіх 45 підсудних засудили до смертної кари, яку замінили десятирічним ув’язненням. Була це бомба, спрямована проти українського народу та його культури, закладена в минулому, вона діє дотепер.
Сергій Єфремов був надзвичайно послідовною й обдарованою людиною. Ще в ранні роки свого життя він писав такі статті, як «Вне закона» — про історію царської цензури, «В поисках новой красоти», «На мертвой точке» — спрямованих на захист національної ідеї. Вчений захоплювався ідеалами Михайла Драгоманова, Івана Франка близько співпрацював із Миколою Євшаном та іншими прогресивними діячами. З-поміж 3 тис. публікацій Єфремова виділяються його численні монографії, антології, збірники статей, присвячені творчості Котляревського, Шевченка, Марка Вовчка, Панаса Мирного, Франка, Нечуя-Левицького, Івана Карпенка-Карого, Коцюбинського.
Підсумковою роботою Єфремова стала «Історія українського письменства» (1911). Ця праця викликала свого часу і викликає зараз різні критичні судження, насамперед за обраний ученим критерій аналізу й оцінки українських літературних явищ, починаючи від фольклору й закінчуючи творами, написаними 1923 року. Свій критерій Єфремов викладав так: історія літератури — це історія ідей. Українська література, на думку науковця, утверджувала три основні ідеї: свободи людини, національно-визвольна, а також народності в змісті та формі. За своїм світоглядом Єфремов наближався до так званої російської суб’єктивістської школи в соціології, опоненти закидали йому суто соціальний підхід до явищ літератури й ігнорування естетичного підходу.
Аналізуючи творчість Єфремова, варто сказати, що мала вагомий вплив на політичне життя України перших десятиліть ХХ ст. І від часу заснування Української демократичної партії аж до революції 1917 року він зберіг вірність своїм переконанням, відстоював ідею автономії України. У своїй роботі «З громадського життя на Україні» він чітко виділяє складові українського суспільства: демократизм та автономізм на федеративній основі». Причому демократизм для нього — це «соціалізм, діяльність на користь трудящих людей та боротьба за їхні права, особисті й громадянські».
«Що ж до питань автономії, — писав Єфремов, — то вона повинна надати так звані національні права: право кожної нації на розвиток усіх форм своєї культурної окремішності, як от мова, письменство тощо; право користуватися з усіх засобів, щоб ті культурні ознаки кохати й розвивати. Отже, право на власну школу, власний суд і всі такі інші громадські установи, і, нарешті, як запоруку всіх тих прав — право кожної нації самій порядкувати всіма своїми справами — економічними, політичними та культурними».
Ще задовго до буремних 1917-1918 рр. учений виступав за «єдиний неминучий шлях у боротьбі за побудову держави» та, на жаль, не знаходив розуміння. А вже у 1920-1930-ті рр. сконцентрував весь свій потенціал на роботі у ВУАН. Проте не довіряв владі більшовиків, час від часу нотував у своєму щоденнику: «Люди, з якими не то працювати — говорити не можна по-людському. Люди, які не розуміють або навмисне намагаються не розуміти найзвичайнісіньких речей, які намагаються все перекрутити, опоганити, розтоптати».
Такої позиції радянська влада йому не дарувала, як і активної участі в громадсько-політичному житті України на початку ХХ ст. Обірвалося життя академіка 10 березня 1939 року в одному з таборів ГУЛАГу за три місяці до закінчення терміну його покарання.
Сергій Єфремов і Онися Дурдуківська у санаторії Всеукраїнської академії наук. Київ, Лук’янівка, вересень 1923 року |
На тлі тодішньої радянської політичної «еліти» Єфремов виглядав «білою вороною», не зумівши пристосуватися до умов тогочасної облудної комуністичної дійсності. Система прорадянських поглядів передбачала сліпу відданість радянській системі, віру у міфічну справедливість, яку Єфремов вважав утопізмом.
Він різко виступав проти зради народних інтересів. Це — феномен у нашій історії й унікальна шляхетна постать, високо освічена, що сформувалась у політичного українського передового лідера, героя та патріота. Сергій Єфремов має всі підстави бути віднесеним до тієї плеяди відомих українських громадсько-політичних діячів, котрих можна назвати політично чесною та жертвенною елітою України.
Крім наукових праць і рецензій учений також писав спогади та публіцистичні статті, був літературним дороговказом того періоду. Пленум Верховного суду УРСР 11 серпня 1989 року реабілітував Сергія Єфремова разом із усіма, засудженими у справі СВУ, оскільки в його діях не було виявлено жодного злочину. В ушанування пам’яті вченого його ім’я увіковічено у вестибюлі Педагогічного музею та меморіальній дошці на корпусі Національного університету імені Шевченка. В Хмельницькому навчально-виховне об’єднання № 5 також було назване іменем Сергія Єфремова.
В рідному селі Пальчику вченому встановили пам’ятник. У багатьох населених пунктах України, в т. ч. у Києві, є вулиці, названі на честь науковця. Хай пам’ять про цього знаменитого чоловіка живе вічно в серцях нашого народу!
Факти
1876, 6 (19) жовтня — в с. Пальчик (нині Катеринопільський район, Черкащина) в родині священика народився Сергій Єфремов
1901 — закінчив юридичний факультет Київського університету, перед тим — духовну семінарію. Став професійним публіцистом, друкувався багато, мав близько 20 псевдонімів
1911 — видав "Історію українського письменства", що й досі лишається єдиною авторською роботою такого типу в ХХ столітті
1917–1918 — заступник Голови Центральної Ради, Генеральний секретар міжнаціональних справ в уряді Української Народної Республіки
1919–1929 — академік, віце-президент ВУАН
1929, липень — арешт
1930, весна — процес у справі Спілки Визволення України
1939 — помер у Володимирській тюрмі (Росія)
Віталій ЖЕЖЕРА. Ярослав СТЕХ.
Сергій Єфремов:світ життя і боротьби
Reviewed by Василь Герей
on
04:03:00
Rating:
Немає коментарів: