У 1762 році
обраний кошовим отаманом, але того ж року після зустрічі в Москві з царицею
Катериною II усунутий з посади.
У січні 1765
року, всупереч царській волі, старшина знову обрала його кошовим.
За
відвагу у російсько-турецькій війні 1768–1774 роках військо
Запорозьке отримало подяку від цариці. Кошовий отаман Петро Калнишевський
став кавалером найвищого ордену Російської імперії — Андрія Первозванного, йому
було присвоєно військовий чин генерал-лейтенанта.
Він
відстоював права Запоріжжя, задля чого неодноразово їздив з депутаціями до
Петербурга. Намагався посилити свою владу і обмежував права старшин та
козацької ради. Дбав про поширення хліборобства та торгівлі у запорізьких
степах. Відомо, що Петро Калнишевський знаходився у товариських стосунках із
князем Потьомкіним. Протягом 1765–1766 рр. кошовий отаман Калнишевський
перебував у Петербурзі з делегацією старшин, серед яких був і військовий осавул
Пшимич Василь Андрійович (Писмич). Метою поїздки було розмежування запорізьких
та слобідських земель, також козаки подали клопотання про повернення
запорізьких земель.
Інтригант-фаворит
Катерини ІІ – князь Потьомкін, виступив на засіданні уряду з проектом
ліквідації Запорозької Січі 23 квітня 1775 року. 4 червня за схваленим планом
100-тисячне військо під командуванням генерал-поручника Петра Текелія,
повертаючись із турецької війни, обступило Січ, скориставшись тим, що Військо
Запорозьке ще було на турецькому фронті. Не маючи сил боронитися, Калнишевський
змушений був здати фортецю без бою.
3
серпня 1775 року Катерина II видала маніфест, яким оголосила, «что нет
теперь более Сечи Запорожской в политическом ея уродстве». 6 пунктів довгого
маніфесту фактично зводяться до звинувачення запорожців у захопленні та
присвоєнні чужої власності та намаганні створити незалежне управління.
Разом
із старшиною Калнишевського було заарештовано і за пропозицією Потьомкіна довічно
заслано до Соловецького монастиря. 30 липня 1776 архімандрит Соловецького
монастиря Досифей відзвітував про прийняття «державного злочинця».
Соловецький
монастир у XVIII ст. став місцем ув’язнення політичних в’язнів і
релігійних дисидентів. А монастирська братія виконувала роль наглядачів і
духівників арештантів. Підлеглий Святійшому Синоду, Соловецький чоловічий
монастир користувався широкою автономією і мав гарантії невтручання з боку
держави. Архімандрит монастиря був повним господарем Соловецького архіпелагу,
йому ж підпорядковувалася військова команда, яка забезпечувала охорону
ув’язнених.
Відомий
історик-дослідник Дмитро Яворницький, користуючись документами,
віднайденими в Соловецькому монастирі та місцевими наративами, спробував
позначити конкретні місця перебування Калнишевського в ув’язненні. Загальний
висновок його був таким: «Калнишевский сидел не в остроге и не в яме башни
Корожней, где содержались самые тяжкие преступники, а в монастырской келье,
того самого дома, где жила и вся братия монастырская, начиная с архимандрита и
кончая простыми трудниками» (С. 6-7).
Яворницький окремо
наголошує на тому, що останнього кошового не могли тримати в земляних ямах,
бодай тому, що, як, наприклад у Корожній башті, ями були замуровані ще в
1742 р. (С. 11). Власне, це підтверджується й даними пізнішого
дослідника Г. Г. Фруменкова.
Запорізький
отаман відносився до “державних злочинців”, а не до тих, хто вчинив злочин
проти релігії і моралі. Більш того, кошового утримували там як знатного
в’язня. А це передбачало особливі привілеї. Так, при архімандриті Гарасимі Іонині
(1793-1796), був відновлений старовинний монастирський статут, за яким монахам
заборонялося мати власність. Всі монахи харчувалися разом в трапезній. Так як
ув’язнені вважалися своєрідними послушниками, то статут поширювався і на них.
Виняток становили знатні в’язні які могли мати власне майно і навіть
харчувалися нарівні з вищим духовенством монастиря.
Яворницькому
вдалося з’ясувати, що, перебуваючи в ув’язненні, Калнишевський мав цілком
пристойне утримання: «я увидел, что Калнишевский содержался много иначе,
чем другие арестанты и колодники, сидевшие в Соловецком заключении», отримуючи
по 1 карбованцю на день або 365-366 карбованців на рік
(С. 10). ,що в 40 разів більше, ніж іншим в’язням. Для прикладу,
річне утримання ченця – 9 карбованців, простого в’язня від 10 до 30
карбованців. Це дозволило отаману найняти працівників для ремонту каземату
(келії) №15, Головленковской в’язниці, розташованого в Архангельській башті, де
спочатку розмістили запорізького в’язня.
Такі
суми дозволяли цьому знатному в’язню мати досить значні заощадження і за цей
рахунок робити дарунки надзвичайно коштовних речей монастиреві.
У
перебігу 25-річного перебування на соловках кошовий не менше трьох разів міняв
своє місце знаходження.
Калнишевського
охороняли 4 солдати з офіцером, хоча у інших політв’язнів було по 2 конвоїра.
Лише тричі на рік – на Великдень, Різдво і Преображення – його виводили з келії
для участі у Богослужінні, для Святого Причастя та для обіду в трапезній.
Петро
Калнишевський ще під час перебування кошовим отаманом проявив себе як дуже
релігійна людина. Завжди мав при собі грецьких і південноруських ченців,
прислухався до настанов духовних отців з Афону та Єрусалиму. Особливо
відзначився як ревний будівельник православних храмів і піклувальник
Києво-Межигірського монастиря; посилав щедрі подарунки церкві Гробу Господнього
в Єрусалимі (потири, дискоси, лжиці, звіздиці – все зі срібла з позолотою).
Вікно камери |
Про
повагу Калнишевського до Соловецької святої обителі свідчать і його багаті
подарунки монастирю. У 1794р. він пожертвував Спасо-Преображенському собору
срібний напрестольний хрест вагою більше 30 фунтів а наприкінці життя, на
честь свого визволення, купив Євангеліє з сріблом та позолотою вагою більше
двох пудів і вартістю 2435 карбованців і подарував його монастирю.
Вів
він себе смиренно і набожно, чим здобув повагу у чернецтва, і до кінця життя
зберіг ясний розум і пам’ять.
Указом
нового імператора Олександра Павловича від 2 квітня 1801 року він був
помилуваний за загальною амністією й отримав право на вільний вибір місця
проживання.
У
Соловецькому заточенні його релігійність ще більше посилилася і дала
духовні плоди. У відповідь на даровану йому свободу Олександром I в 1801г.
кошовий відповідає, що і «тут оною (свободою) насолоджуюся повною мірою».
Судячи з усього він досяг ту духовну свободу, яку прагне досягнути
кожен православний християнин.
Петро
Калнишевський просив залишити його у святій обителі: «Залишок днів моїх
присвятити в служінні Єдиному Богу в цьому блаженному усамітненні, до
якого через двадцятип’ятирічний час мого тут перебування звик я абсолютно, в
обителі сій чекати зі спокійним духом кінця мого життя».
31
жовтня 1803 р., у мирі з людьми і Богом, почив останній запорізький
кошовий отаман. Про особливе шанування братії монастиря Петра Калнишевского
свідчить той факт, що його поховали на почесному місці – південному подвір’ї
Спасо-Преображенського собору при Успенській церкві, поруч зі знаменитим
духовним і політичним діячем періоду Смутного часу преподобним Авраамієм
Паліциним і соловецьким архімандритом Феодоритом. А в 1856 р., за указом
архімандрита, на могилі Калнишевського встановлена плита з епітафією і містить
короткий життєпис отамана.
«Здесь погребено тело в Бозе почившего кошевого бывшей некогда Запорожской грозной Сечи казаков атамана Петра Кальнишевского, сосланного в сию обитель по Высочайшему повелению в 1776 году на смирение. Он в 1801 году по Высочайшему повелению снова был освобожден, но уже сам не пожелал оставить обитель, в коей обрел душевное спокойствие смиренного христианина, искренно познавшего свои вины. Скончался 1803 года, октября 31 дня, в субботу 112 лет от роду смертию благочестивою, доброю.»
Ікона Пресвятої Покрови Божої матері 18 століття. Внизу в правому кутку зображен останній кошовий отаман Запорозької Січі Петро Калнишевський. |
Василь Здубич
Колаж Василя ГЕРЕЯ
Розміщення цієї публікаці на інших сайтах без відкритого активного посилання
на "На скрижалях" заборонено.
Читайте нас на
Петро Калнишевський: ув’язнення кошового
Reviewed by Василь Герей
on
07:30:00
Rating:
Немає коментарів: