За іншою легендою християнського
проповідника Валентина засудили до страти за віру. У в’язниці він закохався у
сліпу дівчину, дочку наглядача. Зцілив її від сліпоти, а опісля, через його
проповіді та допомогу її родина стала християнами. Це викликало гнів імператора
і 14 лютого 269 року єпископа стратили. Ще за однією версією розповідають, що
сліпа дочка тюремника сама закохалася у Валентина. Той дав обітницю
безшлюбності і не міг відповісти на її почуття, але 14 лютого, в ніч перед
своєю стратою, надіслав їй зворушливого листа з підписом «Твій Валентин».
Проте, мало кому відому, що щонайменше
троє святих Валентинів були римськими мучениками. Один був священиком і лікарем
у Римі, другий-єпископом у Терні (Італія), третій жив у Єгипті приблизно у
100—153 роках. Останній був одним із кандидатів на пост римського Папи, у своїх
проповідях звеличував достоїнства шлюбу як втілення християнської любові. Про те,
як помер і про місце поховання практично нічого невідомо. Римський
Валентин загинув 269 року (часи імператора Клавдія II), тернійський —197-го.
Обидва були поховані на одному цвинтарі
(поблизу сучасних воріт Порта дель Пополо у Римі, які тепер часто називають
«воротами святого Валентина»). Останки першого Валентина (римського священика і
лікаря) згодом зберігалися в одній із церков Рима.
1836 року Папа Римський Григорій XVI передав останки церкві в Дубліні, де вони зберігаються досі. Останки другого Валентина нині перебувають у базиліці святого Валентина у Терні — місті, де він колись був пастирем.
1836 року Папа Римський Григорій XVI передав останки церкві в Дубліні, де вони зберігаються досі. Останки другого Валентина нині перебувають у базиліці святого Валентина у Терні — місті, де він колись був пастирем.
Вважається, що День Святого Валентина у
християнські передувало язичницьке свято луперкалій (від лат. lupo – вовчиця),
свято на честь Луперка, що його встановили, за переказом, засновники Риму -
Ромул і Рем. Святкові ігрища розпочинались біля підніжжя Палатинського пагорбу,
де за легендою вовчиця викормила Ромула і Рему. Тут звершувались
жертвоприношення, два оголених молодики вбивали козу, після чого з її шкіри
нарізувались тоненькі паски, які називались – „фебруа” (звідти і назва зимового
місяця february – лютий).
Далі хлопці голяком бігали по місту і
шмагали дівчат ремінцями із сирої козячої шкіри. Жінки ж підставляли оголені
плечі та груди, вважаючи, що удари зроблять їх коханими та жаданими, а подалі
подарують їм легкі роди та багате потомство. Під кінець дня дівчата писали свої
імена на клаптиках паперу і вкидали їх в урну, чиє ім’я витягне хлопець, та й
ставала статевою партнеркою аж до наступного свята.
У кінці XIX — початку XX ст.
Валентинів день був не святом, а днем проведення своєрідного ритуалів, учасники
якого впродовж року відчували на собі його наслідки: 1969 року святкування дня
пам`яті Валентина як загальноцерковного святого було зупинено, а його ім`я
видалено римо-католицькою церквою під час перетворення календаря святих.
Оскільки про мученика немає точних відомостей, крім особистого імені та
перекази про усікновення голови мечем.
Символічно, що дата страти Валентина
співпала з римськими торжествами на честь Юнони, богині любові. У ті дні у
Римській імперії проходили щорічні святкування на честь богині. Однією з
традицій свята було дарувати один одному записки з іменами закоханих. Християни
перейняли цей звичай, записуючи на листівках імена святих. Саме тому святого
Валентина вважають заступником закоханих.
В наш час римо-католицька церка святкує
у цей день пам'ять святих рівноапостольних Кирила і Мефодія, просвітителів
слов'ян, а зазначене свято перейшло у розряд необов'язкових.
У православній церкві пам'ять Валентина,
з ім'ям якого зазвичай пов'язують святкування дня святого Валентина,
святкується 19 липня (старого стилю - в старостільних церквах, нового стилю - в
новостільних). Римсько-католицька церква жодних особливих святкових богослужінь
в цей день офіційно не проводить, вважаючи його святкування народної, а не
церковною традицією. У церкві ж відзначається «пам'ять», а не «свято»
святого.
Традиції святкування Дня святого Валентина у різних країнах
У Європі традиція святкування припадає
на XII- XIII ст. Широкої популярності у Західній Європі це свято набуло після
XV століття. За переказом, винахід «валентинки» приписують герцогу Шарлю Орлеанському.
1415 року, перебуваючи в англійському полоні після битви під Азенкуром, він
ніби-то надсилав із лондонської в'язниці віршовані любовні послання своїй
дружині. Одна з тодішніх «валентинок» нині зберігається у Британському Музеї. У
США свято відзначають з 1777 року.
Валентинів день в Англії та Шотландії в старовину супроводжувався таким звичаєм. Молоді
люди клали до мішечка певну кількість квитків з позначеними на них іменами
молодих дівчат, потім кожен виймав один квиток. Дівчина ставала на наступний
рік його «Валентиною», а він — її «Валентином». Це передбачало на цілий рік
відносини між молодими людьми, подібні до тих, що, за описом середньовічних
романів, були між лицарем та його «дамою серця». Про цей звичай згадує у своїй
знаменитій пісні шекспірівська Офелія. Донині Валентинів день дає молоді привід
для різноманітних жартів та розваг.
Італійці у День Святого Валентина вважають своїм обов'язком дарувати коханим солодощі.
День називають «солодкий». Поляки цього дня відвідують Познань. Там, за
повір'ям, лежать мощі святого Валентина, а над головним престолом висить його
чудодійна ікона. Вони вірять, що проща допомагає в любовних справах. Цікаво те,
що німці вважають Валентина покровителем
психічно хворих, прикрашають у цей день всі лікарні червоними стрічками, а в
каплицях проводять спеціальне Богослужіння.
В Японії у цей день жінки і дівчата дарують чоловікам і
хлопцям солодощі, переважно шоколад. Хоча це «свято закоханих» подарунки
отримують не лише коханці, але й начальники- чоловіки від жінок-колег.
Останніми роками День святого Валентина набув і політичного забарвлення, тому
був заборонений у Саудівській Аравії та Ірані. В
Україні святкування набуло поширення в останні років десять. Даруть валентинки,
тематичні сувеніри. В Ужгороді вже кілька років влаштовують флеш-моби на
пішохідному мості.
Мощі
Св.Валентина у різних країнах
Де знаходяться справжні мощі Св.
Валентина достеменно не відомо. Багато країн приписують місце зберігання мощей
цього святого саме собі. Вони є в Любліні, у Польщі, одні у церкві Навернення
Апостола Павла, інші — в храмі Св. Миколая.
В Ірландії в храмі кармелитів у Дубліні
також можна побачити мощі святого Валентина. Найзнаменитіші є мощі цього
святого є у Римі, в базиліці Св. Марії Космедін. Також є мощі у південній
Франції, в Австрії, у віденському кафедральному соборі Св. Степана, в м.
Бальзан на Мальті, в Глазго в Шотландії, у Бірмінгемі в Англії та в ін. місцях.
Вже багато кому відомо, що мощі святого
Валентина знаходяться неподалік від Закарпаття, у місті Самборі Львівської
області у церкві Різдва пресвятої Богородиці. Мощі були передані у Самбірський
храм у 1759 році. Ці мощі викопані на кладовищі святої Прісцили у Римі, де
святий був священиком і близько 270 року загинув мученицькою смертю. У Римі в
архівах Папського інституту є скупий запис про те, що священномученик Валентин
є покровителем Перемишльсько-Самбірської Єпархії. 1759 року його прах вийняли
зі землі на цвинтарі святої Прісцилли у Римі.
Грамоти з печатями, які були передані
сюди разом з мощами, на жаль, були знищені у часи ліквідації церкви. Та через
скло добре видно людські кістки і частину черепа. Поруч - скляна капсула,
кажуть коли мощі мироточили, в неї збирали Святі сльози. У Самборі дерев'яну
частину місцями поточив шашіль, металевий замок на труні, який не відмикали
понад 100 років. До речі, нещодавно труну з останками вирішили оглянути, але не
змогли відчинити замок. А ламати не захотіли, адже, на думку священиків,
турбувати мощі святого не варто.
Віднедавна святині Самбора внесено у
більшість туристичних маршрутів Україною
Мощі св.Валентина у Самборі
Reviewed by Василь Герей
on
11:41:00
Rating:
Немає коментарів: