Очільниками
її стали - коли використати сучасні терміни - авторитетні інтелектуали.
Михайла
Грушевського знали як історика та письменника, Симон Петлюра був публіцистом і
редактором. Володимир Винниченко спершу здобув славу прозаїка й драматурга.
У 1910-ті
роки Винниченкові романи "Чесність з собою" та "Записки
Кирпатого Мефістофеля" зачитували до дірок. Письменник шукав нової моралі,
моделей нової сім'ї. Саме за увагу до стосунків між статями йому повсякчас
докоряла критика.
У
белетристиці, в п'єсах він раз у раз звертався до отієї повище згаданої
"чесності з собою": так він називає нову мораль, вважаючи, що людина
може робити все, що хоче, не зважати на думку загалу, коли її не мучать докори
сумління.
Уся ця
антибуржуазна риторика не в останню чергу пов'язана з політичними симпатіями.
Як і чимало його ровесників, Винниченко - марксист і соціал-демократ.
Паралельно з
письменницькою розгорталася ще одна життєва історія, діяльність так званого
"професійного революціонера". За приналежність до нелегальних акцій
Винниченка вигнали з Київського університету, не раз ув'язнювали.
Його сюжети
про таких-от "із фаху свого тираноборців" здебільшого зовсім не
героїчні; виглядає, ризикованими справами незрідка захоплювалися, аби позбутися
особистих гризот, притлумити хворобливі комплекси.
З початком
революції проблема примирення ідей соціального та національного визволення
обернулася для Володимира Винниченка болючим внутрішнім конфліктом.
Він стає
членом Центральної ради, очолює Генеральний секретаріат, пише чимало
найважливіших політичних документів. А в щоденнику, який скрупульозно вів
упродовж десятиліть, - нарікає на фатальну незбіжність своїх соціалістичних
ідей із реальністю.
секретаріат
Центральної Ради першого скликання, 1917 рік. Володимир Винниченко - у першому
ряду в центрі.
Марксистська
ідеологія не надто допомагала, коли йшлося про згуртування сил навколо
Центральної ради, про зміцнення держави. Найважливішою проблемою було не
звільнення пролетаріату, а все ж задоволення вимог селянства - розподіл землі.
Одна з
найвідоміших Винниченкових п'єс називається "Між двох сил". От
власне, що між двох сил - між державницькими й соціал-демократичними цінностями
- вибір давався Винниченкові неймовірно складно.
Так само
складно виявилося примирити урядництво й творчість: він пише уривками, навіть у
перервах між офіційними зустрічами й переговорами. І врешті, зрікається
політики, обираючи еміграцію.
Опинившись
на Заході, за кілька місяців завершує мемуарне "Відродження нації",
даючи інтерпретацію щойно пережитого історичного зрушення.
Хоча вибір
між ідеєю соціальною та національною йому, соціал-демократові за партійною
приналежністю, зробити було складно, він усе ж на власному досвіді прийшов до
знаменитого твердження, що російська демократія закінчується на українському
питанні.
Пропозиція від Леніна
У Німеччині
Винниченко хотів зосередитися на літературній роботі, та його чекав іще один
неймовірний поворот політичної кар'єри.
Переможна
"робітничо-селянська" влада таврувала УНР та її керманичів
найстрашнішими гріхами. І раптом недавній голова уенерівського Генерального
секретаріату й Директорії, ворог "робітників та селян" отримує від
самого Леніна пропозицію очолити харківський радянський уряд.
Річ у тім,
що проголошення України радянською аж ніяк не означало реальної влади.
Повстанський рух придушити не вдавалося, уряд Християна Раковського ніякого
авторитету не мав, тож поява одного з лідерів УНР мала би посилити симпатії
населення.
Український
політик висунув чіткі умови: найперше ішлося про реальну державну самостійність
та незалежну армію.
Винниченко висунув радянській владі чіткі умови: найперше ішлося про
реальну державну самостійність та незалежну армію
Переговори
тривали складно, врешті у травні 1920 року Винниченко з дружиною під чужими
іменами (паспорти забезпечила чеська влада) прибувають до Москви.
Лише для
того, аби переконатися, що, як зафіксовано в щоденнику, іти з більшовиками - це
душити власними руками і свою націю, і себе самого.
Вважаючи, що
він нічого не зможе зробити для України в маріонетковому уряді, Винниченко
назавжди покидає батьківщину.
Але
застановляється над тим, чому ж російська національна ідея не підпорядковується
ідеї соціальної рівності.
Враження від
побаченого письменник невдовзі використає в одному з кращих своїх романів -
антиутопії "Сонячна машина".
З допомогою
технічного винаходу - зі звичайної трави навчилися робити хліб - проектується
альтернативна реальність. Коли вимогу "хліб - голодним!", із якою
перемогли більшовики, вдалося задовольнити, цивілізація, що не мала глибшого
культурного підґрунтя, попросту занепадає.
Спонукою,
яка знову дає поштовх для розвитку, стає, за Винниченком, закладена в людині
спрага творчості, самореалізації. А тлом цього фантастичного сюжету стають
епізоди революційної розрухи, насильства, терору. Багато чого він використав зі
своїх щоденникових записів.
з художником
У Франції
Винниченко часто зустрічався з художником Миколою Глущенком, до якогось часу не
підозрюючи, що той виконує ще й обов'язки секретного співробітника радянських
спецслужб.
Реабілітації
визначного митця у СРСР пробували добитися не раз, але цензори мали
неспростовний аргумент.
Річ у тім,
що колись близька приятелька Леніна Інеса Арманд у цілком приватному листі до
нього поділилася захопленим читацьким враженням від Винниченкового роману
"Заповіти батьків".
Ленін,
завжди маючи проблеми з естетичними оцінками, без зайвих церегелів назвав твір
"архісквєрним". А його присуди впродовж десятиліть важалися
непомильними.
Та і часи, і
присуди міняються. Для того, щоб Винниченко повернувся до читачів, потрібна
була своя держава.
Віра Агеєва
Володимир Винниченко:таємна пропозиція від Леніна
Reviewed by Василь Герей
on
11:21:00
Rating:
Немає коментарів: