Лесь Курбас народився 25 лютого 1887 року
в Самборі (Львівська область) у родині акторів галицького театру Степана та
Ванди Курбасів (за сценою Яновичі). Батько його, хоча й був мандрівним
українським актором, проте і в бідності своїй прагнув дати синові гарну освіту.
Курбас навчався в Тернопільській
гімназії, у Віденському та Львівському університетах. В Австрії він всотав у
себе дух європейської культури. Вже тоді мріяв працювати на Наддніпрянській
Україні, де діяв потужний і демократичний театр Садовського.
1916 року його мрія здійснилася, він
вступає до цього театру. Творчий потенціал Курбаса в театрі Садовського мали б
стрімко розвинутись, але чільну увагу й енергію молодий митець скерував на
організацію студії молодих акторів, з якої виріс згодом «Молодий театр».
Влітку 1920-го Лесь Курбас зібрав своїх
найкращих акторів і сформував трупу «Кийдрамте» (Київський драматичний театр).
Трупа почала свої гастролі містами Київщини. Спершу актори осіли в
Білій Церкві, потім – в Умані.
1922 року Курбас засновує в Києві
театр «Березіль», головним акцентом у постановках стає особлива довіра до
життя людини у всіх його суперечностях.
«Березіль»
Мистецьке об’єднання «Березіль» було не
тільки тетральною організацією. Тут гуртувалися режисери, актори, письменники,
поети і драматурги, мистецтвознавці, критики, композитори, а також учені,
філософи, психологи. Крім п’яти театральних майстерень у Києві, осередки
«Березоля» діяли й у провінціях, де навчалися сотні театральних митців усіх
спеціальностей.
У майстернях-лабораторіях вели досліди над
театром для села, для робітничих клубів, для дітей шкільного і дошкільного
віку. Тут формували репертуар для місцевих театрів, художники проектували
сценічні оформлення відповідні до умов тих театрів. Тут зродився український
театральний музей, театральна бібліотека і перший театральний журнал.
За перші чотири роки існування й праці
«Березоля» майстерні й лабораторії виховали не тільки професійних акторів,
режисерів, художників, а й ознаменували появу нових театрознавців і таких
драматургів, як М. Куліш, Дніпровський, Ярошенко, Мамонтів, Микитенко і багато
інших.Пізнавайте цікаві історії з минулого на сторінках спільноти "На скрижалях"
На посаді мистецького керівника-режисера
Курбас проявив себе геніальним. У першій фазі творчої діяльності він під
впливом великого реформатора західноєвропейського театру Макса
Райнгардта вдається до синтези слова, руху, жесту, музики, світла і
характеризації. Курбас ставить експресіоністичні
п’єси тодішніх європейських драматургів, а кожна з них розкриває котрусь із
театральних проблем.
У другому періоді він застосовує
модерні принципи до класичного, західноєвропейського репертуару (драми
Шекспіра, Гюго, Шиллера), а також до українського (твори Старицького,
Тобілевича). Курбас шукає український стиль,
нитки тяглості до козацького бароко. У ревіях і фарсах викриває тодішню
радянську дійсність.
Третім й останнім періодом є
харківський, коли Курбас із «Березолем» переїздить до Харкова (1926-33). У той
час його театр був повністю сформованим, до його складу входили М.
Крушельницький, Й. Гірняк, В. Чистякова, Н. Титаренко, Наталя Ужвій, А. Бучма,
Олімпія Добровольська, І. Мар’яненко та інші. У цьому періоді, крім закордонної
драматургії, на чільне місце виходять п’єси Миколи Куліша, що став найближчим
співтворцем і помічником Курбаса в модернізації українського театру.
Портрет Курбаса
Ті, хто був знайомий із Курбасом,
відзначали, що він мав надзвичайно привабливу зовнішність: високий, стрункий, з
красивим обличчям, густим, темним і пишним волоссям, мав м’який тембр голосу
(баритон). А його талант, ерудиція, доброта, лагідність, чуйність, вимогливість,
цілеспрямованість підкорювали всіх. Любив гарно вдягатися, носив капелюх з
непростими крисами, довгий плащ, м’який шарф, зав’язаний у кокарду.
«Він був справжній європеєць. У нього не
можливо було не закохатися», – відзначали колеги Курбаса.
Про кулю в серці
26-річним Лесь Курбас вступив до трупи
Львівського театру товариства «Руська бесіда». І головною партнеркою на сцені в
нього була надзвичайно вродлива і талановита акторка, яку тоді називали
галицькою Заньковецькою — Катерина Рубчакова.
Рубчакова Катерина Андріївна |
Вони виконували головні ролі в
різних виставах — ролі закоханих. Це був високомистецький дует. І почуття, які
вони проявляли на сцені, знайшли певне продовження в житті.
Курбас закохався у свою партнерку, заміжню
жінку, значно старшу за себе, в якої були чоловік і діти. Спочатку він
приховував свої почуття, та коли 1913 року вони їхали на гастролі до Кракова,
освідчився Катерині в коханні.
Але Рубчакова розсміялася. Ця сцена так
образила актора, що він намагався покінчити життя самогубством. Вистрілив собі
в груди. На велике щастя, куля пройшла біля серця. Його життя вдалося
врятувати. Проте кулю лікарі не змогли видалити. Вона залишилася з ним на все
життя.
Відновивши здоров’я та опанувавши емоції,
Курбас повернувся до театру і продовжив роботу в ліричному дуеті з Катериною.
Але усвідомив, що почуття актора на сцені не обов’язково знаходять продовження
в житті.
Про дружину
Своє справжнє кохання Курбас зустрів у
Києві. 1917 року він створив «Молодий театр», для репетицій орендував
приміщення на вулиці Прорізній, де почергово займалися танцювальна студія
Михайла Мордкіна та «Молодий театр».
Саме тут Курбас із першого погляду
закохався в молоду дівчину з танцювальної студії — Валентину Чистякову. Їй було
18, йому — 31.
Валентина Честякова та Лесь Курбас |
На першому побаченні він самовпевнено
сказав Валентині: «Ти будеш моєю дружиною». Запропонував їй роль у своєму
«Молодому театрі». Вона без вагань погодилася, незважаючи на те, що була
росіянкою і говорила лише російською. 6 вересня 1919 року вони побралися.
Її університети почалися, як згадувала у
своїх спогадах Валентина Чистякова, із зустрічей з Курбасом. Бо за нетривалий
час він зробив зі своєї дружини провідну акторку українського театру, яка
виросла до народної артистки України. Школа Курбаса стала тим найбагатшим
джерелом, з якого все життя вона черпала творчі знання і театральний досвід.
Чистякова |
«Усі в театрі були закохані у Валентину
Чистякову. Жінки, чоловіки, молоді, старі. До речі, старих серед нас не було:
вся трупа тоді була молодою. Коли ми сходилися одночасно у велике фойє на збори
чи репетицію, кожному з нас кортіло сісти так, щоб краще бачити Чистякову.
Дивитися на неї було насолодою! Якусь неймовірну силу тяжіння, чарівну
привабливість випромінювала вся її істота: кожен рух, поворот, погляд рідкісно
виразних фіалкових очей. Були серед акторок красивіші за неї, але ніхто не міг
зрівнятися з нею неповторною чарівністю. Море жіночості. Пісня
жіночості!» – згадувала про дружину Курбаса аторка Юлія Фоміна.
Курбас був надзвичайно вірним дружині.
Вони прожили разом п’ятнадцять щасливих років. Дітей у них не було.
Про заслання
1933 року митця відсторонили від театру
«Березіль». 9 квітня 1934-го судова трійка при колегії ДПУ засудила його до тюремного ув’язнення на 5 років.
Лесь Курбас під час слідства |
Курбаса заслали на Вянь-Губу біля
Віг-Озера — на найсуворіший режим і нагляд.
Письменник В. Гжицький згадує: «Лесь
Курбас був артистом на сцені, але не в житті. Якби він умів так грати з
ними, як Гірняк чи Остап Вишня, — може, й вижив би! Але в наших романтиків
ніколи не було гумору, а рятував лише гумор...».
Натомість режисер Лесь Танюк відзначає:
Курбасу здавалося, що гумор він має.
У створеному ним на Вянь-Губі театрику він
ставить «Смерть Тарєлкіна» — сатиру на російську поліцію і на печерне дикунство
царського судочинства. П’єсу зеки ризикнули зіграти у власних зеківських одежах
— і давні події набули раптом ризиковано-актуального змісту.
Невдовзі Курбаса було вислано на будівництво
Біломорсько-Балтійського каналу на Медвежу Гору, потім його відправили на
Соловки. 1937 року після повторного суду його було розстріляно, а 1957-го реабілітовано.
Посмертно.
Роксолана Савчин
Колаж Василя ГЕРЕЯ
Розміщення цієї публікаці на інших сайтах без відкритого активного посилання
на "На скрижалях" заборонено.
Читайте нас на
https://www.facebook.com/naskryzhalyah
Лесь Курбас: з кулею у серці
Reviewed by Василь Герей
on
13:03:00
Rating:
Немає коментарів: