Картина "Запорожці":історія творення та прототипи

Цю картину написав відомий художник Ілля Юхимович Рєпін. Він народився 24 липня (5 серпня) 1844 року в сім’ї військового поселенця в місті Чугуєві на Слобожанщині. Його рід походить від Слобідського козака Ріпи. Чугуїв для Іллі Рєпіна був не тільки батьківщиною. Невелике містечко під Харковом стало відправною точкою в кар’єрі геніального художника.
                                                   
У період перебування Іллі Рєпіна в Москві велике значення для нього мало знайомство з сім’єю Мамонтових. У своєму маєтку Абрамцево Мамонтови створили майстерню, де проводили час багато молодих і відомих художників, серед яких був і Рєпін. Якось, в 1878 році, в Абрамцево Мамонтов, який добре знав і любив історію, почав розмову про козацьку старовину. Серед гостей мецената був історик Микола Костомаров (за іншими версіями Дмитро Яворницький чи професор консерваторії А. Рубець), який прочитав лист XVII століття, написаний запорізькими козаками турецькому султану Мохаммеду IV у відповідь на його зухвалу пропозицію перейти всій Січі в турецьке підданство. Лист був наповнений такими пустощами і знущаннями, що слухачі буквально падали зо сміху. Оригінал листа, як відомо не зберігся. А ось копія знаменитого листа, в 1870-х роках, начебто потрапила в руки Катеринославського етнографа Якова Новицького, який передав її Українському історику Дмитру Яворницькому, а той, можливо, передав його Костомарову. Сам же Рєпін, в одному зі своїх листів повідомив, як зародився у нього задум картини. Історик М. І. Костомаров опублікував в журналі текст одного з варіантів листа Запорожцев. «Мені тоді, – писав Рєпін, – вказав на цей лист Мстислав Прахов (друг дитинства). Хоча воно з дитинства було знайоме мені. В Малоросії у кожного паламаря є список цього апокрифа. І коли зберуться гості у «батюшки», лист часто читається вголос підгулявший компанії ». Але зараз воно сколихнуло у Рєпіна найдорожчі спогади про рідну, Козацьку землю.
 «Я, султан і владика Блискучої Порти, син Ібрагіма I, брат Сонця і Місяця, внук і намісник Бога на землі, володар царств Македонського, Вавилонського, Єрусалимського, Великого і Малого Єгипту, цар над царями, володар над володарями, незрівнянний лицар, ніким не победімий воїн, володар древа життя, невідступний охоронець гробу Ісуса Христа, попечитель самого Бога, надія і утішник мусульман, залякувач і великий захисник християн, наказую вам, Запорізькі козаки, здатися мені добровільно і без жодного опору і мене вашими нападами не змушувати турбуватися.
Султан турецький Мехмед IV. »
На що Запорожці відповіли так:
«Отвiт Запорожцiв Магомету IV.
Запорізькі Козаки турецькому султану!
Ти, султан, чорт турецький, i проклятого чорта брат i товариш, самого Люцеперя секретар. Якiй ти в чорта лицар, коли голою сракою Їжака не вб’еш. Чорт висирає, а твоє вiйско пожирає. Hе будеш ти, сукiн ти сину, синiв хрістiянськіх пiд собою мати, твойого вiйска ми не боiмося, землею i водою будемо битися з тобою, распройоб твою мать.
Вавілоньскій ти кухар, Макідоньскій колесник, Iерусалімській бравірнік, Александрiйській козолуп, Великого і Малого Єгипту свинар, Армянськ злодіюка, татарським сагайдак, Каменецький кат, у всього свiту i пiдсвiту блазень, самого гаспіда онук і нашого хуя крюк. Свиняча ти морда, кобиляча срака, рiзніцька собака, нехрещеній лоб, мать твою в’йоб.
Від так тобi Запорожцi віcказалі, плюгавче. Не будеш ти i свиней хрістiанскіх пасти. Тепер кончаемо, бо числа не знаємо i календаря не маємо, мiсяць у небі, рік у книзі, а день такий у нас, Який i у вас, за Це поцілунок в сраку нас! ..
Пiдпісалі: Кошовий отаман Іван Сірко Зо всiм кошем Запорожськiм ».                                                            
                                                                                                                                                           Як би там не було, але Рєпін загорівся ідеєю написати про цей випадок картину, залучаючи до неї всю сім’ю. Дочка Віра згадувала, як батько вголос перечитував гоголівського “Бульбу”. Маленькому сину Рєпіна Юрію навіть виголили голову, залишивши оселедець, одягали в жупан, вишиванку і широкі шаровари. Часто грали в запорожців: сам Ілля Юхимович був Бульбою, а дочки Віра і Надя – Остапом і Андрієм. І недарма вважається, що «Запорожці» створювалися як мальовнича паралель до «Тараса Бульби». В іншій грі Рєпін і його синочок Юрій були запорожцями, а доньки – русалками, що затягають козаків в очерети: «очерети замінялися купками сіна, – писала В.І.Рєпіна, – ми грали на бульварі Дівочого поля, бігли вперед і ховалися за замети» . Рєпін навіть виліпив з глини фігурки запорожців і створював з них цілі сцени. Він не коли не забував про своє козацьке походження і про свою Батьківщину Україну. Навіть у Парижі, коли він писав картину «Садко», герой свій погляд спрямував не до заморських красунь, а до скромної, але милої і дорогої серцю Рєпіна дівчини-українки. А після повернення до Росії Рєпін поспішає до Чугуєва і там, знову відчувши вічно живий дух рідного, українського народу, задумує бадьору, життєрадісну картину на українську тему «Вечорниці». Таким чином, прочитаний лист запорожців до султана знову нагадав Рєпіну про його Батьківщину-Україну. У листах друзям він пише, що на його Батьківщині, в Слобідській Україні, «небо, як в Італії, а сонце – як в Іспанії». В уяві художника постає сцена – запорожці пишуть відповідь турецькому султану. З-під рєпінського олівця виникає група козаків, що сміються : лукаво посміхається писар, стрижений «під макітру», за його спиною – отаман Сірко, поруч козак з простягнутою рукою, а трохи далі «Тарас Бульба», гуркітливий у всю свою богатирську силу. Перший начерк олівцем «Запорожців» датований художником: «Абрамцево. 26 липня 1878 ».

                           
                                                                                                                                                                             А вже навесні 1880 року, взявши з собою улюбленого учня Сєрова, він поїхав в Україну. Художник не тільки замалював старовинні укріплення, що збереглися в тому місці, де колись знаходилася Запорізька Січ, а й створив кілька десятків образів різних місцевих козаків . Він годинами блукає по Хортиці, знаходить мідні гудзики і пряжки, старовинні монети, пом’яті порохівниці, заіржавілі клинки кривих ятаганів. Влаштувавшись в Покровському, на місці Чортомлицької Січі, Рєпін багато працював над етюдами козаків. Художника цікавили не тільки характерні типи козаків, не менш важливо було відчути живу атмосферу українського села, оптимізм народу.  В цих портретах Рєпін прагнув, перш за все, знайти і висловити риси національного характеру: природний розум, відвагу, свідомість власної гідності, добродушний лукавий гумор. Тут, на землі, ще зберігається жар Запорізької Січі, історія нагадувала про себе на кожному кроці. У Капулівці писав могилу Івана Сірка, побував в Миколаївці, Томаківці, Старому Кайдаку, Грушівці,  замалював майже всі Запорізькі церкви, їх оздоблення, козацькі прапори та військові клейноди. Нелегкою була ця поїздка, зізнавався художник: «Наприклад, зустрічалися дуже типові чумаки в степах Малоросії, – хотів їх писати, ні за що не погоджувалися, ні за гроші, ні даром … Нарешті, приїжджаю на ярмарок у Чигирин і тут бачу групу косарів – молодець коло молодця, лежать все на животах в очікуванні найму … Цю групу я взяв для етюдів. І звідси почерпнув чимало типажів для картини ». По дорозі на Чернігівщину, в Качанівку, маєток Тарновського, Рєпін зупинився в Києві у свого приятеля Мурашко. В університетському музеї зробив акварельну копію з народної картини «Козак Мамай», а в Братському музеї змалював списи часів Б. Хмельницького.      У чернігівському маєтку Василя Тарновського – Качанівці, він зробив безліч замальовок предметів козацької старовини з багатої колекції, зібраної власником садиби. Знайшов цікаві типажі. Прагнучи в портретах передати національний козачий характер, художник надає своїм героям риси оточуючих. Наприклад, той же Василь Тарновський – меценат і ватажок Борзнянського та Ніжинського повітів Чернігівської губернії – позував у ролі похмурого козака. А кучер Тарновського, Нікішка, виступає в образі Козака Голоти. Рєпін змалював його, коли вони з Тарновським переправлялися через Дніпро на поромі. Захоплено працюючи, Рєпін на час відклав інші картини.                                                                     Несподіваний поворот внесло знайомство художника з Львом Толстим. Восени 1880-го Толстой побачив ескіз до “Запорожців” і розкритикував картину, зауваживши, що “У ній неодмінно повинна бути серйозна, основна думка. А тут її немає “. Вірне рішення відразу знайти не вдалося, але залишити своїх Запорожців Рєпін вже не міг. Свій стан художник так описав у листі до В. В. Стасова: «До сих пір не міг відповісти Вам, Володимире Васильовичу, а всьому винні” Запорожці “, ну, і народець ж!! Де тут писати, голова обертом іде від їх гаму і шуму … Ви мене ще підбадьорювати надумали; ще задовго до Вашого листа я абсолютно ненавмисно відвернув полотно і не втерпів, взявся за палітру і ось тижнів два з половиною без відпочинку живу з ними, не можна розлучитися – веселий народ. Недарма про них Гоголь писав, все це правда! Чортовський народ! .. Ніхто на всім світі не відчував так глибоко волі, рівності і братерства!! Все життя Запоріжжя залишалось вільним, нічому не підкорювалось ». Пізніше художник прийшов до висновку, що Толстой був багато в чому правий . Це повинна бути не просто жанрова сцена, а епічна поема про національну козацьку гідність, що оспівує розум, відвагу, лукавий гумор народу,який жартом відповідає на виклик ворога, котрий тримав в страху пів-Європи. На час художник залишає розпочате.    У 1882 році Рєпін в Петербурзі знову повертається до “Козаків”. Переробляти розпочату в Москві картину не мало сенсу, і Рєпін бере чисте полотно, пише ще один ескіз. Зараз не було потреби виписувати кожну фігуру або деталь; головне – уявити собі, якою повинна бути картина, намітити основні групи козаків, визначити співвідношення їх розмірів і загального масштабу картини. Якщо в першому ескізі і варіанті Рєпін вирішував сюжет як жанрову, побутову сцену, шукав передусім її пластичний, мальовничий вираз, то зараз на перший план висувається суворо врівноважена і велична форма картини історико-героїчного змісту. Художник подовжує формат картини, будує композицію горизонтально і ритмічно, як монументальний фриз. Він трохи відсуває всю групу козаків назад і тим самим, не виключаючи глядача від дії, дозволяє йому в той же час одним поглядом охопити значно більший простір, уявити собі всю Запорізьку Січ.   У 1887 році він познайомився з професором Д. І. Яворницьким, фахівцем з історії Запоріжжя. Знайомство Рєпіна і Яворницького відбулося наступним чином. Дмитра Івановича попросили написати передмову до ювілейного видання поеми «Гайдамаки» Тараса Шевченка, який вийшов в Санкт-Петербурзі в 1887 році. А на вечорі, присвяченому 25-й річниці з дня смерті поета, Яворницький познайомився з художником Іллею Рєпіним. Ілля Юхимович знав, що в Петербург приїхав молодий дослідник козацтва, і підійшов до Яворницького, щоб познайомитися. Їх зблизила любов до історії Запорізького Козацтва. У Рєпіна вже було кілька картин на цю тему, і він років сім виношував ідею створення монументального полотна «Відповідь кошового Сірка Махмуду IV». Але справу доводилося відкладати через нестачу історичного матеріалу. Дізнавшись про задум нової роботи Рєпіна, Яворницький став охоче допомагати йому. Рєпін запросив Дмитра Івановича до себе, щоб показати йому ескіз майбутньої картини. Через деякий час Дмитро Іванович прийшов в майстерню Рєпіна. Перша зустріч у майстерні художника, про яку вони наперед умовилися, хвилювала обох: Яворницькому, закоханому в запорожців, хотілося скоріше побачити ескіз, а Рєпіну не терпілося дізнатися, що скаже знавець Запорізької Січі? Чи не осудить ескіз картини? Побоювання були марні. З першого ж погляду картина Яворницькому сподобалася. Він щиро захопився, хвалив автора за вдалий сюжет, за його чудовий задум.
– Подивився я на цей ескіз, – сказав Яворницький, – і сам засміявся сміхом! “Святу справу ви робите, дорогий Ілля Юхимович. Пишете велику картину!” Так два Слобідських козаки стали разом працювати над« Запорожцями ».                                                                                             Дмитро Іванович надав художнику всю свою унікальну колекцію козацьких реліквій. Одяг, зброя, музичні інструменти, посуд, курильні люльки, різні трубки, чубуки і навіть сап’янові, козацькі чоботи, предмети побуту з’явилися на картині, названої «Запорожці пишуть листа турецькому султану», саме завдяки вченому. Та й більшість натурщиків підбирав Дмитро Іванович, адже він знав типажі, характери запорожців. А коли Ілля Рєпін сказав йому: «Кому, як не вам, бути писарем?» – Із задоволенням погодився позувати в цьому образі. Робота тривала більше десяти років. Перший закінчений ескіз олією, який Рєпін подарував Яворницькому, з’явився в 1887 році. Пізніше Яворницький продав його колекціонерові Павлу Третьякову, і зараз ескіз знаходиться в Третьяковській галереї в Москві.



У 1887 році Рєпін приступає до роботи над другим і остаточним варіантом «Запорожців». Відповідно до задуму він писав свою картину як поему про вольності козачого народу. Сміх козаків, веселий і знущальний, стає багатозначним грізним сміхом Запорізької вольниці. У ньому звучать тепер не тільки презирство і нищівна насмішка над ворогом, але і бойовий виклик. Сміх залишається основним мотивом картини, але поряд з ним з’являються серйозні і значні особи козаків. Це вже не просто сцена з життя Запорізької Січі, не тільки нестримні веселощі козаків, а військова рада, вирішальне важливе питання. Серед головних персонажів ми бачимо верхівку Запорізького війська – кошового отамана, осавула, писаря – і на їх зосереджених обличчях читаємо ясне усвідомлення своєї відповідальності. Зима 1887-1888 року була майже повністю присвячена «Запорожцям». Але, чи то враження поїздки в Україну встигли потмяніти, чи змінився задум,  вимагав якихось нових матеріалів, але художник знову збирається в дорогу. На цей раз його шлях лежав на Кубань, де теж жили нащадки запорізьких козаків, що переселилися туди в 18 столітті.   Зупинився Рєпін в станиці Пашківській, неподалік від Катеринодара. Якщо в Україні художник прагнув відчути самий дух Запорізької Січі, її бадьорість, життя вільне і веселе, то тепер у своїх моделях шукає він перш за все мудрість, помножену на багатий життєвий досвід, сильну волю, образи суворої доблесті. Не випадково в простому козаку Василі Олешко він побачив риси мудрого і хороброго воїна, що ріднять його з образом отамана Івана Сірка. Герої нових «Запорожців» ставали для Рєпіна все більш ясними і чіткими. Ідея картини втілювалася в образах глибоко реальних, пластично відчутних, як саме життя. Картина давалася нелегко, і Рєпін довго бився над кожною фігурою. Кожен персонаж він роками виношував у душі, як би ретельно вивчаючи його вдачу, звички, характер і біографію, внутрішній і зовнішній вигляд, аж до найдрібніших подробиць. Але без моделі все одно не обійтися. Людина, саме життя завжди дадуть художнику багато більше, ніж  багата уява. Іноді для однієї і тієї ж фігури були потрібні не одна, а дві або декілька моделей. Ще в першому мальовничому ескізі намітився характер і зовнішність Івана Сірка, в подальшій роботі багато допоміг Тарновський, з якого Рєпін писав у Качанівці «Гетьмана», ще більше – кубанський козак Василь Олешко. Але тільки навесні 1889 року випадок звів Рєпіна з «живим Сірко» – генералом М. І. Драгомировим, з якого художник написав портрет і етюд для картини. Хто тільки не пройшов через майстерню Рєпіна! Серед його натурщиків, які послужили прототипами запорожців, були історик Д. Яворницький (писар) і кучер Тарновських (щербатий і одноокий козак Голота), артист Ф. Стравінський (осавул) і обергофмейстер камергер Г. Алексєєв (сидить на бочці), професор А. Рубець («Тарас Бульба») і відставний поручик (козак з бандурою і картами), художники Я. Ціонглінскій (в золотистої куртці) та М. Кузнєцов («Остап»), військовий юрист А. Житкевич («Андрій») і дідок, який зустрівся на Олександрівській пристані. Від кожного з них художник брав не все, але лише те, що йому потрібно було для створення сформованого в його уяві образу. Влітку 1890 року Рєпін писав одному зі своїх друзів:
«Працював над загальною гармонією картини. Який це труд! Треба щоб кожна пляма, колір, лінія  висловлювали разом загальний настрій сюжету і погодилися б і характеризували б всякого суб’єкта в картині. Довелося пожертвувати дуже багато змінюючи  в кольорах і особистостях. Звичайно, я не торкнув головного, що становить суть картини. Працюю іноді просто до упаду … дуже втомлююся ». Через кілька місяців все те ж: «” Запорожців “я ще не закінчив. Яка важка річ – закінчити картину! Скільки жертв треба принести на користь загальної гармонії!».                                                                                        Вперше “Запорожці” з’явилися на ювілейній виставці Рєпіна в Академії мистецтв у 1891 році. Ця, основна версія картини, піддалася як захопленим відгукам, так і жорсткій критиці за “історичну недостовірність”. Більше за всіх дісталося хлопчику-козачку, що набиває люльки запорожцям, якого Ілля Юхимович помістив в лівому нижньому кутку картини (до речі, писав він його зі свого малолітнього сина Юрія), а ще автор отримав по перше число за “білу свитку”, що розгорнулася спиною до глядачів і зайняла всю праву частину картини. Хлопчика художник прибрав, і, напевно, в знак протесту намалював на цьому місці п’яничку, який валяється поряд з псом, чию лише безвольно стирчащу руку бачить глядач у лівому нижньому кутку. Що ж до “білої свитки” – така залишилася на своєму місці як німий пам’ятник упертості автора. Не зрозумів Рєпіна і  письменник Н.С.Лєсков, який написав художнику, що в «Запорожцях» немає ідеї.  Також недооцінив рєпінське полотно і художник М. М. Ге, і до того ж він применшувати заслуги самих запорожців. Згодом учень Рєпіна Олександр Мурашко під враженням “Запорожців” створить похмуру сагу про занепад славного козацтва, зобразивши в “Похоронах кошового” смерть отамана Сірка як символічну смерть всього вільного духу. А в 1895-му Василь Суриков закінчить роботу над полотном, прямо протилежне за змістом рєпінського – “Підкорення Сибіру Єрмаком”. У ньому прозвучить тема набагато менш славного минулого, переселених та зросійщених козаків.                                                                        Дісталося Рєпіну і від Українських істориків-націоналістів, що звинувачували художника в створенні карикатурного образу козаків. Багатьох ображав образ п’янички, що валявся поряд з псом. Але як я вже писав раніше, цей образ був намальований на знак протесту. Але цікаво те, що Рєпін, над головами козаків, зобразив згорнутий, жовто-синій прапор, мабуть, тим самим, підсвідомо, сподіваючись на відродження Козацької України.



Хвалили ж Рєпіна за психологізм, з яким він передав нюанси сміху на обличчях – від ледь наміченої посмішки писаря, хитрого прищура отамана, до нестримного реготу Бульби, який звучить гуркотом у вухах. А художник Ігор Грабар вважав, “що на підставі кількох десятків голів Запорожців можна скласти вичерпний своєрідний” атлас сміху”. Все ж основний варіант картини чекала щаслива доля. На виставках у Чікаго, Будапешті, Мюнхені, Стокгольмі «Запорожці» користувалися незмінним успіхом. Після успіху в Московіїї, а потім і за кордоном, її купив сам Олександр III за 35 000 рублів. Говорили, що посватав полотно імператору картинний отаман Драгомиров. Після 1917 року картина увійшла до зібрання Московитського музею в Петербурзі. На отримані, від картини, гроші Рєпін купив маєток Здравнєво, яке знаходилося у Вітебській області.                  Однак існує ще один варіант рєпінських “Козаків”, який він почав в 1889 році, та так і не закінчив. Зберігається ця менш знаменита версія в Харківському художньому музеї.

Таким чином, по багатьох музеях світу розійшлися численні етюди, ескізи, малюнки до «Запорожців»: ескізи картини – у Третьяковській галереї, один з варіантів – в Харківському художньому музеї, основна картина – в Русскому музеї в Петербурзі. Крім того, в Мережі розміщена інформація про те, що в 20-х роках, проживаючи після революції у Фінляндії, старіючий художник написав і четвертий варіант на замовлення Шведського королівського музею в Стокгольмі.

«Запорожці пишуть листа турецькому султану» (основна версія). Русский музей. Санкт-Петербург

                    Прототипи персонажів основної картини «Запорозькі козаки пишуть листа турецькому султану»


Один з дуже колоритних персонажів змальований з художника Івана Францевича Ціонглінского, викладача малювальної школи Імператорського Товариства заохочення мистецтв, активного учасника пітерського творчого об’єднання “Світ мистецтва”. Точніше, він був Яном Францевичем, оскільки народився у Варшаві, і по національності, виявляється, був поляком, проте, все-таки склав компанію Запорожцям.

А от, скажімо, красень з благородними рисами обличчя і з цілком інтелігентною усмішкою – не хто інший, як внучатий племінник відомого російського композитора М. Глінки. А знайшов Рєпін молоду людину в Петербурзі – в ті часи він був камер-пажем.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
Високий козарлюга з пов’язкою на голові – це одеський художник Микола Дмитрович Кузнєцов. Жартівник, силач, академік Академії мистецтв, професор, керівник класу батального живопису в Академії. Кузнєцов водив дружбу з усією Одесою, був засновником Товариства південноросійських художників в Одесі та Одеського літературно-артистичного товариства. До речі, за національністю він був греком.

Беззубий зморщений дідок з люлькою був замальований Рєпіним з випадкового попутника на пристані міста Олександрівська (нині Запоріжжя). Ім’я його історія не зберегла, але його образ відображений художником на довгі роки існування картини.


Типовий бурсак, підстрижений під макітру, і не встиг ще відростити вусів – художник Порфирій Дем’янович Мартинович. Навчався в Академії мистецтв, володів, до речі, філігранною графікою, але через хворобу в 25 років був змушений залишити живопис. Однак, найцікавіше те, що Рєпін його в очі ніколи в житті не бачив. А персонажа “Запорожців” він писав не з живого Мартиновича, а з гіпсової маски, знятої з обличчя молодого художника. І ще більш кумедно те, що бідолаха, коли з нього (живого!) знімали маску, посміхнувся, і посмішка так і залишилася на масці. Так її Рєпін і змалював.

А для цього похмурого типу з сутінковим поглядом позував не хто інший, як Василь Васильович Тарновський, український коллекціенр і меценат, власник відомого маєтку Качанівка. . У Качанівці Рєпін змальовував Козачу амуніцію (а заодно – і самого Василя Васильовича), якої у Тарновського було – завались: його колекція старожитностей Козацької доби стала основою колекції Чернігівського Історичного Музею.

На картину потрапив не тільки В.В.Тарновський, але і його кучер, Нікішка. Тут він являє собою образ Козака Голоти. Рєпін, будучи захоплений Нікішкіной щербатістю, одноокістю, і смішливістю, встиг його замалювати, коли вони разом з Тарновським переправлялися через Дніпро на поромі.



Ну, а ось і сам отаман – тодішній кошовий Січі, Іван Дмитрович Сірко – одна з центральних фігур картини. Художник довго шукав для нього схожий образ, зупинившись, врешті-решт, на генералі Михайлу Івановичу Драгомирову, тодішньому командуючому військами Київського військового округу, згодом – київському генерал-губернаторові.


А от персонаж, який зображає татарина, малювався, дійсно, зі студента-татарина. Але, прошу звернути увагу, не всі риси обличчя у нього татарські. Прекрасні білі зуби були “запозичені” художником з черепа козака-запорожця, знайденого на розкопках біля Січі. Загалом, гарні були наші предки – пальця їм у рот не клади!

Для товстуна, який повинен був зображати ще одного хрестоматійного персонажа – Тараса Бульбу – прототипом виявився професор Петербурзької консерваторії Олександр Іванович Рубець. Незважаючи на те, що Олександр Іванович жив і працював у Пітері, родом він був зі Стародуба, був нащадком шляхетського роду. Рубець був талановитим музикантом і педагогом, чудово грав на багатьох інструментах, включаючи фортепіано і бандуру.


Через Рубця-Бульбу понуро визирає худий, високий довговусий козак. Це соліст Маріїнського театру, Федір Гнатович Стравінський, до речі, батько відомого композитора Ігоря Стравінського. Між іншим, Ф.І.Стравінський був ще й непоганим художником, і свого часу довго вагався – куди вступати: до консерваторії, або в Академію мистецтв.

Ну, а власник цієї великої лисини і триповерхової потилиці – не хто інший, як Георгій Петрович Алексєєв. Особистість, треба сказати, унікальна. Предводитель дворянства Катеринославської губернії, Обер-гофмейстер двору його величності, кавалер майже всіх московитських орденів, почесний громадянин міста Катеринослава, пристрасний нумізмат, автор наукових праць з московитської нумізматики. Вельми анекдотична історія, про те, як він позував Рєпіну. Той, побачивши його унікальну потилицю і лисину, загорівся бажанням закарбувати їх на картині. Проте Алексєєв з обуренням відкинув пропозицію художника позувати йому в настільки непривабливій позиції. Тут на допомогу Рєпіну прийшов Яворницький. Запросивши Алексєєва подивитися свою колекцію монет, він нишком посадив художника ззаду, і поки довірливий нумізмат милувався колекцією, моторна рука майстра зобразила його в потрібному ракурсі. Георгій Петрович, дізнавшись про себе вже в Третьяковці, був дуже ображений на обох, але робити було нічого .
Напівголий запорізький вояка (заодно і картяр) – це приятель Рєпіна і Яворницького, педагог народної школи, Костянтин Дмитрович Белоновський. Втім, картярем він був лише за сюжетом картини, а зовсім не в житті. До речі, саме тому, що цей персонаж повинен являти собою образ не тільки воїна, а й любителя азартних ігор, він зображений із голим торсом – при серйозній грі козаки знімали сорочки, щоб не ховали карти за пазуху і в рукава.

Ну і, нарешті, ще один центральний персонаж картини: писар, він же Дмитро Іванович Яворницький, власною персоною. Саме Яворницький був головним натхненником і консультантом художника. Саме з експонатів зібрання Яворницького Рєпін змалював більшу частину амуніції, зброї та іншої козацької атрибутики. І, як уже було сказано, перший закінчений ескіз картини Ілля Юхимович подарував саме Дмитру Івановичу. Між іншим, посмішку, яка відображена на картині, Рєпіну вдалося видавити з Яворницького не відразу. Коли Яворницький приїхав у майстерню художника позувати, він був дуже похмурий. Але у Рєпіна до речі знайшовся журнал з карикатурами, який він підсунув Яворницькому. Той, переглянувши кілька сторінок, заусміхався, і в такому вигляді потрапив в остаточний варіант картини.
Рєпін на картині «Запорожці» намалював два прапора: жовто-блакитний і червоно-чорний.

Які ж історичні події відображає ця картина?
1675. Цей період часу в Українській історії називається «Руїна». Козаки були розділені на три протиборчих один одному табори. Гетьман Дорошенко пов’язував всі свої надії з Туреччиною, а Гетьман Самойлович з кацапами. Також була особлива позиція і у Кошового отамана Сірка, який воював, в різний час, з усіма і проти всіх. Саме в той момент часу, його невгамовна душа, схилялася до союзу з поляками. Отже, в серпні 1675 року Дорошенко з Турками вторгається в Правобережну Україну, а Татари в Лівобережну. Самойлович і Ромодановський полишають Правобережжі, але залишають за собою Лівобережжя, так як Татари в спішному порядку перервали свій похід на Лівобережжя і повернулися до Криму. Причиною такого термінового повернення Татар став Сірко, який зі своїми Козаками, поки кримчаків не було в Криму, вторгся туди і завдав стільки шкоди, що Хану було вже не до походу. Вийшовши з Криму, Сірко зробив засідку біля Таванского перевозу, і коли Татари стали переправлятися він несподівано на них напав і повністю розгромив, звільнивши полонених і захопивши Татарський табір. Після цього Сірко пішов за Буг, і розбив значну Татарську орду звільнивши 1000 полонених, яких Татари гнали в Очаків, а у вересні знову напав на Перекоп і, пробившись у Крим, спалив багато татарських улусів і звільнивши бранців-християн. Ці напади Сірка на Татар дуже тішили Поляков, які вже кілька років вели війну з Турками. Тому, польський король Ян Собеський кілька разів надсилав на Січ послів з подарунками і вдячністю Війську Запорозькому і просив Сірка разом виступити проти Дорошенка та Турков. Сірко послів приймав, але від походів ухилявся. Вся справа в тому, що за деякими відомостями Сірко і Дорошенко були побратими, тому Сірко, хоч і різко критикував Дорошенко за союз з Туреччиною, але всякий раз ухилявся від військового протистояння з ним.

Вячеслав Радченко , Юрій Чекоза
Картина "Запорожці":історія творення та прототипи Картина "Запорожці":історія творення та прототипи Reviewed by Василь Герей on 14:29:00 Rating: 5

Немає коментарів: