На історичну арену український народ виступив у ХІ ст. Уже князі Олег і Ігор почали розбудувати Київську державу. Пізніше Святослав І Завойовник намагався розширити державні кордони до Волги й Кавказьких гір. Однак за князів Володимира Великого (979-1015) і Ярослава Мудрого (1019-1054) ця держава набула великої сили та могутності. Володимир Великий «землі об’єднав і зорав, Ярослав зцілив їх і засіяв». Цим образним висловлюванням літописець підкреслив наступність державних заходів цих князів.
За княжих часів в Україні-Русі витворюється корпус пам’яток духовної культури, у яких відображено тогочасне бачення сутності людини та її місце у світі. Домінантою княжої доби є епоха втілення світоглядів на державному рівні. Вагомого значення набуває теологія, філософія, етика, освіта й політика. У цей період превалюють непорозуміння та міжусобиці між родичами та, водночас, втілюються ідеї вірного й чесного служіння народові і державі.
Крім внутрішніх непорозумінь треба було захищати державу від диких степовиків. І Володимир, і Ярослав робили це мужньо, а разом із тим піднімали матеріальний і культурний рівень суспільства. Вони розбудовували міста, святині і монастирі, організували школи і дбали про збірну науку. На час їхнього володарювання припадає також буйний розквіт української літературної творчості.
Така діяльність уможливила потрапляння країни в орбіту міждержавних, політичних відносин із найрозвинутішими державами світу. Досить згадати, що Київ у ХІ ст. був найбільшим містом Європи, у 50 разів більшим за Лондон і вдесятеро – за Париж. Місто досягло апогею свого розвитку за князя Ярослава, котрий поріднився з королівськими родинами Франції, Норвегії, Румунії та Польщі.
Понад 1000 років тому, в липні 1015-го, у Берестові під Києвом помер батько Ярослава хреститель Русі Володимир Великий. Спадкоємцем Київського престолу став Ярослав, але, аби утвердитися на ньому, йому довелося витримати аж чотири роки запеклої боротьби за владу з рідним братом. Та це випробування не озлобило князя Ярослава, не зробило його деспотом, він спромігся поєднати силу держави зі справжнім демократизмом і гуманізмом (звісно, за критеріями ХІ ст.), уславив Київську Русь на весь світ.
Ярослав Володимирович народився приблизно 983 року й помер 20 лютого 1054-го. Він був третім сином Володимира Святославича з династії Рюриковичів від половецької княжни Рогнеди. У хрещенні Ярослав отримав додатково друге ім’я Григорій – на честь святого великомученика Георгія Побідоносця (Юрія Змієборця). У молодості Ярослав отримав у Києві солідну освіту. Навчався в одній із тих шкіл, які його батько Володимир відкрив для дітей бояр. У Густинському літописі знаходимо інформацію, що він начебто був замолоду хворий і немічний. Зцілення сталося 988-го, під час Хрещення Русі-України.
У той час Ярослав жив із матір’ю в селі Предславиному під Києвом, у заміській князівській садибі. Звідси батько послав його на ростовське князювання. У літописних джерелах сказано, що це відбулося близько 990-го. У Ростові князь Ярослав правив десять років, а після смерті брата Ярослав був переведений до Новгорода. Було це приблизно 1013 року.
У «Сказанні про побудову града Ярослава» розповідається про те, як князя Ярослава, котрий прийшов із Києва, місцеве язичницьке населення зустріло вороже і навіть випустило на нього ведмедя. Ярослав не тільки виграв двобій із твариною, але й наступного разу прийшов із священиками й майстрами, щоби не лише охрестити жителів «Медвежого угла», а й збудувати для них храм Божий. Але місцеві знову зустріли свого князя вороже, знову випустили ведмедя і собак, але і цього разу Господь оберіг князя від лихих намірів язичників.
Напередодні своєї смерті Володимир запросив сина Бориса з Ростова й доручив йому організувати військовий похід проти печенігів. Повертаючись із походу, Борис зупинився на річці Альті. Тут він дізнався про смерть батька й про зайняття престолу його братом Святополком Окаянним. Дружина запропонувала Борису йти на Київ, але той не хотів порушувати святості родових стосунків і відкинув пропозицію. Тоді дружинники батька покинули його, і Борис залишився майже на самоті.
Тим часом Святополк, аби усунути суперника, 24 липня 1015-го вбиває Бориса. Його тіло таємно перевезли у Вишгород і поховали у церкві Святого Василя. Після вбивства Бориса Святополк покликав до Києва іншого свого брата — Гліба. Той отримав від брата Ярослава звістку про смерть батька, про захоплення Києва Святополком, про вбивство Бориса та про намір убити самого Гліба. 5 вересня 1015 року цей злочин таки було доконано. Тіло Гліба було знайдене 1019-го, коли Ярослав після важкої боротьби зайняв Київ. За його наказом із почестями тіло Гліба було привезене до Вишгорода і також поховане у церкві Святого Василя.
У часи правління Ярослава християнська Церква мала на Русі значне поширення й набула ваги в суспільстві. Цьому сприяв і сам великий князь, котрий вирізнявся великою побожністю та знанням церковних творів. Після остаточної перемоги він одразу приступив до порядкування справ у державі.
Князь налагодив дружні взаємини із чернігівським князем Мстиславом, розділивши з ним сфери впливу. Але їхнє співурядування завершилося 1036-го. Перебуваючи на полюванні, Мстислав застудився й помер. Відтоді Ярослав став єдиновладним правителем Русі-України. Він зміцнив зв’язки з володарями Західної Європи, ввів у обіг власні гроші, на яких був розміщений державний герб — тризуб.
Розгром печенігів дружиною князя Ярослава. Малюнок із літопису. |
Важливим завданням Ярослава було зміцнення держави, оборона від печенігів і половців. Навколо Києва він зробив укріплення, побудував Золоті ворота й Церкву Благовіщення. Також він спорудив церкву Св. Богородиці, названу Десятинною, бо віддав на неї десяту частину свого майна.
Церкву Святої Софії, премудрості Божої матері з дев’ятьма банями Ярослав наказав розписати яскравими фресками з декораційною мозаїкою. Храм вражав сучасників внутрішнім оздобленням чудотворних ікон і довершеністю форм. Софія стала символом поєднання божественного начала та державної влади. Після цього він звів монастир Святого Юрія Змієборця і монастир Святої Ірини (на честь дружини).
Пориньте у світ історичної минувшини разом з спільнотою "На скрижалях".За часів Ярослав в Києві було засновано Печерську лавру. Дуже прихильно висловлюється літописець про його особливий дар в будівництві. Та не лише в тому уславив своє ім’я князь Ярослав. З його ініціативи у Києві та багатьох інших містах Русі було створено скрипторії — книжкові майстерні, де переписувалися церковні книги, а також трактати з історії, філософії, права та природничих наук. Завдяки йому у Києві в 1037-1039 pp. було створено перший літописний звід. За правління Ярослава на давньоукраїнських землях виникло багато шкіл. Осередками освіти були церкви й монастирі. Так, у Софії Київській діяли бібліотека та школа, де дітей зі заможних родин навчали грамоти й знайомили з основами тогочасних наук.
Із кінця XI ст. Печерський монастир став головним ідеологічним і культурно-освітнім центром Київської держави. Тут жили й працювали відомі письменники, історики та літописці св. Феодосій, Никон, Нестор, художник Аліпій, лікар Агапіт та інші. Саме із ченців Києво-Печерського монастиря призначали єпископів у всі землі Київської держави.
Печатки великого князя Ярослава Мудрого з його портретним зображенням. |
Саркофаг Ярослава Мудрого |
Упокоївся Ярослав Мудрий на 76-му році життя 28
лютого 1054 року. 11 липня 2008-го на Ювілейному помісному соборі князя
Ярослава було зачислено до сонму святих.
Ярослав Стех
Ярослав Мудрий:феномен князя
Reviewed by Василь Герей
on
02:47:00
Rating:
Немає коментарів: