Першого сина назвали на честь
батька Амет-ханом. Майбутній пілот-ас народився 25 жовтня 1920 р. Отчий будинок
Амет-хана був побудований на крутому схилі гори і нагадував пташине гніздо.
Амет-хан і сестра Фатма 1924 |
Улюбленою розвагою хлопчиську були походи на вершину Ай-Петри, куди він
проводжав відпочивальників, а в міжсезоння, коли «роботи» не було, намагався
ловити.. орлів. Але життя брало своє: бурхливо розвивалася промисловість,
машини завойовували серця ровесників.
Кримскотатарска школа в Алупці 1932р. |
Не залишився осторонь і Султан: закінчивши
7 класів кримсько-татарської школи, подався в залізничне ФЗУ. Працював
слюсарем, підручним котельного майстра в депо.
Невисокого міцного парубка прийняли
в Качинську військову авіаційну школу. У 1939-1940 Амет-хан був курсантом
Качинської школи військових льотчиків.
Мати Амет-хана |
У Качі він із вдячністю згадував
Сімферопольський аероклуб, свого першого інструктора — Петра Большакова.
Велике враження на Амет-хана справили бойові винищувачі: він вперше усвідомив,
що на цих літаках доведеться не просто освоювати вищий пілотаж, але й воювати.
Становище в світі підказувало, що воювати доведеться з досвідченим ворогом.
Дворічний термін навчання скоротили, курсанти проходили прискорений курс.
Восени 1940 року дев’ятнадцятирічний льотчик-винищувач Амет-хан Султан
прикріпив кубик на блакитні петельки командирської гімнастерки. «Літає відмінно
і з великим бажанням, засвоює льотну практику швидко і точно. У повітрі
сміливий і наполегливий, ініціативний і витривалий» (з випускного атестату). З
такою оцінкою льотних якостей він закінчив Качинську школу. Після закінчення
школи в 1940 році майбутній ас рік прослужив в Білорусії у складі 4-го ВАП, що
мав на озброєнні маневрений, але повільний і слабоозброєний винищувач І-153.
Війна почалася для молодого
льотчика-винищувача на світанку 22 червня під Кишиневом. З боку кордону долинав
глухий гуркіт, ніби там почалася літня гроза.
— Товариші! — Схвильовано звернувся
до льотчиків командир полку. — Щойно стало відомо: німецькі війська перейшли
кордон, зав’язали бій з прикордонниками. Можливо це чергова провокація, і наше
завдання не піддаватися на неї. Наказую першій ескадрильї провести повітряну
розвідку.
Незабаром три винищувачі піднялися
в повітря. Амет-хан отримав наказ оглянути переправи через прикордонну річку
Прут. Вже на підльоті до ріки він побачив внизу червоні язики вогню, стовпці
диму. Біля першого моста Амет-хан змушений був різко потягнути на себе важіль.
Ревучи мотором, «чайка» пішла вгору. Загуркотіли зенітки. Вперше по літаку
Амет-хана стріляли по-справжному.
Так для молодого льотчика почалася
війна. Усього 10 годин встиг він налітати самостійно на бойовому
винищувачі.
У перші ж години війни Амет-хан
зрозумів, що буде битва з досвідченим і умілим суперником. У наступні дні йшли
напружені запеклі бої. Султан і його товариші ледве встигали заповнювати
винищувачі пальним, поповнювати боєкомплект. Амет-хана частіше за інших стали
посилати на повітряну розвідку. Поступово за ним закріпилася слава невразливого
льотчика-розвідника.
Напередодні нового, 1942 року
Амет-хан в числі кращих льотчиків 4-го винищувального полку відбув до Кінешми
освоювати новий винищувач «Харрикейн», що надійшов з Англії.
З Кінешмильотчика направили під
Ярославль, в авіацію ППО. 31 травня 1942 Амет-хан патрулював на дальніх
підступах до Ярославля. З аеродромного посту спостереження передали, що в зону
патрулювання увійшов «Юнкерс». Це був надсучасний штурмовик Ю-88 озброєний
гарматою і п’ятьма кулеметами, його бомбове навантаження складало понад тонну!
Амет-хан атакував штурмовика за всіма правилами. Німці відповіли вогнем. Султан
підійшов майже впритул і натиснув на гашетку, але марно — боєзапас закінчився.
А місто вже зовсім поруч. Султан намагався зрубати гвинтом хвостове оперення,
але досвідчений німецький льотчик вислизнув. Тоді з нового заходу Амет-хан
своїм крилом, як кинджалом, розпоров бомбардувальнику консоль. При ударі
«Харрикейн» Амет-хана застряг в «юнкерсі», що вже спалахнув. Крило
бомбардувальника знесло «фонар» винищувача і наглухо закрило Амет-хана в
кабіні. Льотчику вдалося руками (!) відштовхнутися від ворожої машини і
вистрибнути з уламків з парашутом.
Обидві машини впали на землю, а в
небі зависли куполи парашутів. Це був перший збитий літак уродженця Криму.
За мужньо проведений таран у небі
Ярославля міський Комітет оборони вручив Султану Амет-хану грамоту
«Почесного громадянина міста Ярославля» та іменний годинник. Указом Президії
Верховної Ради Амет-хан Султан був нагороджений орденом Леніна.
Наприкінці червня 1942 року почався
наступ німців під Воронежем. Більше 14000 ворожих бомбардувальників,
штурмовиків і винищувачів пригнічувало радянську оборону і прокладало шлях
своїм військам.
Цій армаді ворожих літаків потужно
протистояла радянська повітряна армія, в якій нараховувалося всього 300 машин.
У складі її бився і 4-й винищувальний полк, терміново переведений з-під
Ярославля в район Єльця.
До кінця липня наступ німців на
воронезькому напрямку було зупинено. Не домігшись успіху тут, німецьке
командування спрямувало кращі сили на Сталінград.
Радянське командування
перекинуло під Сталінград війська з інших фронтів. З-під Воронежа сюди
перебазувалася і льотна частина, в якій служив Амет-хан. У небі Сталінграда
панували німецькі аси, що пройшли спеціальну підготовку.
У серпні 1942 р. 4-й вап, у складі
якого бився Амет-хан, приступив до бойової роботи на Сталінградському фронті.
Швидко освоївши новий для себе Як-7Б і взявши в серпні-вересні декілька
перемог, Амет-хан здобув славу сильного, не знаючого страху повітряного бійця.
За дуже короткий термін Амет-хан
збив під Сталінградом 6 літаків супротивника і був нагороджений другим орденом
Леніна. В кінці 1942 року командувачем 8-ї Повітряної Армії генералом Хрюкіним
був сформований 9-й гвардійський винищувальний авіаційний полк спеціального
призначення під командуванням Героя Радянського Союзу Л. Шестакова.
Полк базувався в секретному, добре
замаскованому аеродромі і раптово перехоплював німецькі літаки. За розпорядженням
генерала Хрюкіна в цей полк був направлений і Амет-хан. Він літав разом з
відомими повітряними бійцями В. Лавриненковим, И. Борисовим, А. Алелюхіним, С.
Морозовим. Цей полк творив у небі дива.
Амет-хана добре знали у військах,
його казкове ім’я, що запам’ятовується, стало легендарним, синонімом
непереможного майстерного винищувача і блискучого, невичерпного дотепника.
Вимоглива солдатська пам’ять донесла до нас деякі його каламбури. «Пересідаємо
з віслюка на жеребця», — жартував він при перенавчанні на новий літак. «Полк
без Амет-хана, що весілля без музики», — говорили про нього соратники.
Вирізняючись своїм особливим, то м’яким і вкрадливим, то різким і лютим льотним
почерком, він і на землі умів зберігати свій неповторний стиль в усьому, навіть
в зовнішності і одязі. Невисокий на зріст, трохи сутулий, коренастий, рухливий,
з чорними кучериками волосся, він уважно, рідко блимаючи, дивився на
співрозмовника карими очима. Дуже любив шахи. Якщо шахістів не виявлялося, із
задоволенням грав в шашки і доміно. Навіть тоді, в сорок другому, він носив
модні по тому часу брюки-галіфе з напуском на халяви вичищених до блиску чобіт,
довгу гімнастерку з довоєнного коверкоту і вічний, здавалося, реглан.
Сторожкуватий і нервовий, він ніколи не фотографувався, перед вильотом. Дуже
хвилювався, чекаючи на сигнальну ракету, але в повітрі будь-які сумніви
зникали, в небі він ставав лютим і рішучим.
Після короткого перебування в
спецгрупі Єрьоменка (створеній для боротьби з німецькими асами, де Амет-хан в
одному бою збив два «Bf-109», сам був збитий і знову викинувся з парашутом),
його разом з Борисовом і Лавриненковим перевели в 9-ій гвап, якому командування
готувало ударну роль. У складі полку воювали багато прославлених льотчиків:
Л.Шестаков, М.Баранов (24 перемоги), В.Лавриненков (35), А.Алелюхін (40),
П.Головачов (26).
Після прибуття в полк Амет-хан був
призначений заступником комеска-3 І.Королєва, а після призначення останнього
штурманом полку став командиром ескадрильї.
«Як льотчик, що відмінно володіє
літаком Як-1, Амет-хан не має собі рівних. Як командир, він вимогливий до себе
і підлеглих», — так відізвався про нього Л. Шестаков — сам прекрасний боєць,
командир і тактик, що мав в підпорядкуванні кращий на той час винищувальний
полк. Висока оцінка була у них взаємною. В. Лавриненков згадував, як після
вильоту разом з Шестаковим «трижильний» Султан впав на землю і розкинувши руки,
вимовив: «Наш командир не лев і не сокіл, він чистий диявол».
У жовтні-грудні 1942 р. ескадрилья
Амет-хана була націлена на знищення транспортної авіації супротивника, що
забезпечувала продовольством і боєприпасами оточені під Сталінградом війська.
Вже не вперше в одному вильоті він збив тоді 2 Ю-52 і пізніше Хе-111.
15 березня 1943 р., атакував, попри
прикриття, ведучого великої групи «юнкерсів». Він зблизився з ведучим до 20-30
метрів і збивши його довгою чергою, вийшов з-під атак ворожих винищувачів. У
цьому бою П.Коровкін таранив Ю-88 і загинув. Розлючений Амет-хан набрав висоту
і по дорозі назад, з пікірування атакував пару Ме-109 і збив їх! «Висота — ключ
до перемоги, — писав він в «Сталінських крилах». — Той, хто вищий, може
будь-якої хвилини спікірувати на ворожий літак і, розвинувши велику швидкість,
уразити його». В липні 1943 р. він збиває 2 Хе-111, ще 2 літаки підбиває, і ті
зі зниженням йдуть у бік Азовського моря. До моменту перенавчання на
«Аерокобру» на рахунку Амет-хана вже було 11 особистих і 19 групових перемог.
Влітку 1943 року Султан літав на
американській «Аерокобрі». Льотчики полку ескадрильями вилітали за лінію
фронту, щоб перехопити ворожі літаки. Амет-хан зі своєю ескадрильєю, набравши
висоту 5000 метрів, побачив групу німецьких бомбардувальників. За битвою
спостерігав командуючий 8-ї Повітряної Армією Т.Хрюкін.
У Амет-хана веденим був І.Борисов.
Під час повітряного бою Борисов увійшов в азарт, залишив без прикриття ведучого
і сам атакував німецький літак. А в цей час інший німецький літак зайшов в
хвіст Борисову. Це могло означати цілковити загрозу знищення. Амет-хан бачить
прикрість колеги і кидається на літак супротивника. Знищує ворога ураганним
вогнем майже впритул. Завдяки відчайдушному ривку командира, Борисов залишився
живим. Вони приземлилися, генерал Т. Хрюкін викликав Амет-хана, зняв свій
наручний годинник і сказав: «На знак найкрасивішого бою, який я спостерігав у
житті, нагороджую тебе цим годинником».
20 серпня в р-ні Калинівки під
Таганрогом ас збиває ще два Ю-87. Наступного дня він атакує в лоб Ю-88, а через
декілька хвилин збиває Хе-111. Його ескадрилья збила тоді 6 бомбардувальників
супротивника, і спостерігаючий бій командувач фронтом Ф.Толбухін нагородив
Амет-хана орденом Червоного Прапора.
24 серпня 1943 Указом Президії
Верховної Ради СРСР С.Амет-хану присвоєно звання Героя Радянського Союзу із
врученням ордена Леніна і медалі «Золота Зірка».
З 1942 р. і до початку 1944 р.
більшість своїх вильотів він проводив в парі з І.Борисовом, особисто і в групі
збив 23 літаки супротивника. У січні 1944 р. льотчики посадили на свій аеродром
німецький зв’язковий літак «Штьорх».
Перед льотчиками 9-го гвардійського
полку було представлено завдання перерізати траси повітряного постачання
німецьких військ у Криму. На початку 1944 року півострів повністю звільнили від
окупантів. Командування полку дозволило Амет-хану відвідати батьків. Вперше за
роки війни льотчикам 8-ї Повітряної Армії був наданий відпочинок. І ось у
сонячний травневий день група льотчиків 9-го гвардійського полку на двох
машинах попрямувала до Алупки. Командир полку Анатолій Морозов, його заступник
Аркадій Кавачевич, Павло Головачов, Іван Борисов та інші однополчани по-доброму
заздрили Амет-хану. Звичайно, це щастя побувати вдома, побачити батьків у
короткий час затишшя між боями.
Незабаром всі розмістилися за
столом. Сяюча від щастя Насібе пригощала молодих офіцерів татарськими смачними
стравами. Султан наповнював склянки вином. Лише пізно вночі поїхали льотчики в
Сімферополь. Командир полку дозволив Амет-хану погостювати у батьків ще три
дні. Разом з ним в Алупці залишився і Павло Головачов. Безтурботний сон
льотчиків був перерваний долинаючим з двору шумом. Вистачило секунди зрозуміти,
що це плач матері. Султан і Павло вискочили на подвір’я. Побачивши офіцерів у
льотній формі з безліччю орденів Героя Радянського Союзу один із солдатів НКВС
відрапортував: «Виконуємо наказ Верховного Головнокомандуючого про виселення
всіх жителів татарської національності». Сталася коротка бійка... З огляду на
бойові заслуги Амет-хана, було дозволено не виселяти мати Героя Радянського
Союзу. Пропонувалося до кінця війни відправити батьків Амет-хана на батьківщину
батька до Дагестану. Генерал Хрюкін запропонував Амет-Хану відправити батьків
у станицю Привільну Краснодарського краю до своїх батьків.
До полку Амет-Хан повернувся
замкнутим і мовчазним. Відбиток такої несправедливості, вчиненної радянською
владою до кримськотатарського народу, назавжди залишив в душі героя гіркий
осад.
До речі, оскільки батько Амет-хана
був лакцем, а мати кримською татаркою, льотчикові неодноразово радили вписати в
паспорт національність батька. Але він не відмовився від свого
кримськотатарського походження.
8 лютого 1944 р., в районі
Борислава збивши свій сьомий Хе-111, він став рекордсменом по знищенню
бомбардувальників цього типу. Потрібно зазначити, що з середини 1943 р. Хе- 111
ніс посилене озброєння — до чотирьох спарених установок для стрільби назад і
був виключно грізною машиною.
Незгладимий відбиток у його
фронтовій біографії залишили бойові дії в Східній Прусії. Тут, б’ючись у складі
303-ї авіадивізії, він часто літав на бойові завдання разом із французькими
льотчиками — добровольцями з полку «Нормандія-Неман». «Кожен з нас,
фронтовиків, знав: фашизм може бути знищений тільки силою, і ми билися
пліч-о-пліч, солідарні в нашій спільній справі» — написав Амет-хан у
спогадах.
«Про уродженця Криму Героя
Радянського Союзу Амет-хана Султана ми чули ще раніше, як про майстерного
повітряного бійця. Тепер він воював у небі Берліна і одразу зарекомендував себе
всевидячим, невразливим в повітрі, що володіє блискавичною реакцією і
надзвичайною витривалістю в складному пілотажі…» — згадував командуючий армією,
Герой Радянського Союзу С.Руденко.
Останній літак супротивника був
збитий майором Амет-ханом Султаном в небі Берліна у квітні 1945 року. Під час
повітряного бою Амет-хан прорізав фюзеляж ворожого літака ФВ-190. Всього у 603
бойових вильотах льотчик особисто збив 32 літаки супротивника, 19 літаків
він уразив у групових боях. Указом Президії Верховної Ради СРСР від 30 червня
1945 Султан Амет-хан був нагороджений другою медаллю «Золота Зірка» і орденом
Леніна.
Увійшовши в роки Великої
Вітчизняної війни в десятку кращих льотчиків-винищувачів, Амет-хан в мирний час
став випробувачем нової авіаційної та космічної техніки. Нова неповторна
сторінка в житті цієї унікальної людини відкрилася з його приходом у лютому
1947 року в Льотно-дослідницький інститут МАП. У 1949 році С. Амет-хан спільно
з А.Якимовим проводить відробіток системи автоматичної дозаправки літаків
методом «з крила на крило». 16 червня 1949 року спільно з І.Шелестом на літаку
Ту-4 проводить першу в СРСР повністю автоматичну дозаправку в повітрі. Льотчик
підняв у небо і провів випробування винищувача-перехоплювача І-320.
На початку 1950-х років він разом з
Сергієм Анохіним, Федором Бурцевим і Петром Казьміним провів серію унікальних
випробувань крилатих снарядів — прообразу нинішніх крилатих ракет великої
дальності (літак-снаряд КС («Комета-3»).
За великий внесок у створення та
вдосконалення вітчизняної техніки, мужність, самовладання, виявлені при
проведенні випробувальних робіт, Амет-хан у 1953 році був удостоєний Державної
премії і нагороджений орденом Червоного Прапора. У тому ж році було встановлено
бронзове погруддя двічі Героя Радянського Союзу Султана Амет-хана в Алупці.
12 листопада 1958 року, під час
випробувань крісла катапульти для літаків Су-7 і Су-9 парашутистом-випробувачем
В.Головіним, на літаку МіГ-15УТІ стався вибух порохового патрона стріляючого
механізму катапульти. Був пробитий паливний бак літака, кабіни були залиті
пальним, виникла загроза пожежі. Головін не міг вистрибнути через деформацію
крісла-катапульти. В критичний момент Амет-Хан прийняв мужнє рішення
саджати аварійний літак. Посадка була виконана бездоганно і життя товариша було
врятоване.
Через руки Амет-хана пройшло більше
ста типів літальних апаратів різних конструкцій та модифікацій, багатьом
туполевським, мікоянівським, коволевським, ільюшинським, суховським літакам він
давав путівку в життя. На долю Амет-хана випала також унікальна робота:
випробувальні польоти на експериментальному літаку НМ-1 конструкції П.Цибіна.
Це був літак, призначений для польотів на висотах понад 30000 м на надзвукових
швидкостях.
У 1961 році після повітряного
параду, де відбувся показ новітніх реактивних літаків, Султану Амет-хану
було присвоєно звання «Заслужений льотчик-випробувач СРСР», він був
нагороджений орденом «Знак Пошани».
У роки роботи С.Амет-хан брав
участь у здійсненні космічної програми. Перед тим, як Юрій Гагарін і його
товариші по загону космонавтів піднялися в космос, навички дій в умовах
невагомості вони відпрацьовували на спеціально обладнаному літаку Ту-16, який
пілотував Амет-хан і його колеги.
Також Амет-хан проводив підготовку
в космос перших льотчиків космонавтів Г. Тітова, В. Биковського, А. Леонова, П.
Бєляєва, В. Комарова.
Проте смерть все ж наздогнала
хороброго льотчика... 1 лютого 1971 при випробуванні подвісного потужного
двигуна ЛЛ (політ здійснювався на Ту-16) Амет-хан трагічно загинув разом з
екіпажем… Як з’ясувала комісія, після зльоту не були прибрані закрилки
(черв’ячну передачу знайшли у випущеному положенні). Вібрація призвела до
руйнування літака. На обривку осцилограми було ясно видно критичні коливання
перевантаження літака, що зняли питання про причини катастрофи. Кабіна з
льотчиками практично відламалася. Сам літак глибоко занурився в болото, а
кабіну знайшов лісник в чотирьох кілометрах від літака. Проведене моделювання
повністю співпало з даними об’єктивного контролю.
Проте багато дослідників вважають,
що в цій катастрофі забагато знаків запитань...
Кримчанин Султан Амет-хан похований
на Новодівичому кладовищі в Москві.
www.personal-plus
Султан Амет-хан:кримськотатарський орел
Reviewed by Василь Герей
on
11:58:00
Rating:
Немає коментарів: