Майбутня зірка Мата Харі, дочка Адама Зелле і Антьє Зелле (дівоче прізвище Ван дер Мелен) Маргарета Гертруда Зелле (таке справжнє її ім’я) з’явилася на світ 7 серпня 1876 в Голландії в м. Леуварден (північна нідерландська провінція Фрисланд). Маргарета з дитинства відрізнялася великою фантазією, любила переплітати реальність і вигадку. Її минуле довгі роки залишалося таємницею. Будучи визнаною Парижем танцівницею, Мата Харі придумувала собі біографію. Причому в різних інтерв’ю були різні біографії: то вона народилася в Індії, то на Яві.
Батьки Мата Харі |
Її дитинство справляло враження цілком безхмарного. Але ніколи не буває все добре. Після багатьох років фінансових успіхів сім’ї Зелле раптово їхнє матеріальне становище різко погіршилося. У 1889 р. батько Маргарети став банкрутом. Слідом за цим послідував повний розпад сім’ї Зелле: розлучення батьків, смерть матері Маргарети.
Між тим Мата Харі почала вивчати тонкощі Індонезійської культури. Така пристрасть до пізнання не дивна, оскільки люди з зоровим вектором якраз і створили всю культуру. Вони обожнюють все нове і прекрасне, що радує їх зір.
Після зради чоловіка
Мата Харі знайшла собі іншого чоловіка теж капітана, але пізніше знову
повернулася до колишнього.
Рудольф дуже любив свого сина, він був хорошим батьком. Смерть Норманна поставила вирішальну крапку в питанні про розлучення подружжя. Одні джерела стверджують, що хлопчик помер від сифілісу, а інші, що дітей спеціально отруїла служниця сім'ї за образу завдану Рудольфом її чоловікові. Принаймні так стверджувала сім'я. Дочка Нон залишилася жити з батьком, а Маргарета поїхала підкорювати Париж. З тих пір вона більше й не побачить свою дочку. Як стверджувала шкільна подруга: «Маргарета була особистістю, а не жінкою материнського типу».
Друга спроба була більш успішною, ніж перша. Маргарета влаштувалася в школу верхової їзди у месьє Молье. Ще в Східній Індії вона отримала досвід поводження з кіньми. Однак, месьє Молье зміг переконати її, що з такою фігурою як у неї вона досягне більшого успіху займаючись танцями, а не працюючи з кіньми. У період першої світової війни Маргарета зізналася одному зі своїх друзів, що вона ніколи не відрізнялася умінням красиво танцювати, а люди приходили на її виступи лише тому, що вона зважилася показати себе глядачам без одягу.
Її дебют в якості східної танцівниці відбувся в салоні відомої співачки мадам Киреевский, яка в той час ще займалася і благодійністю. Дебют тут же мав величезний успіх.
Після цього Маргарет зацікавився знаменитий колекціонер Еміль Гіме, який запропонував їй виступити у нього в музеї східного мистецтва, де була розміщена його приватна колекція. Еміль Гіме вважався великим фахівцем з східних культур. Навряд чи він був ним насправді, але безсумнівно одне – він був зачарований голландської танцівницею. У музеї Гіме Маргарета виступала вже під ім’ям Мата Харі, так як цей псевдонім куди більш вписувався в образ східної танцівниці. Після цього виступу про Мата Харі говорив весь Париж.
У 1905 р. вона виступала в цілому близько 40 разів: це були виступи в фешенебельних салонах, відомих театрах Парижа, де для неї спеціально створювали атмосферу, подібну обстановці музею Гіме, участі в одній програмі з зірками того часу – співачкою сопрано Ліною Кавальєрі, класичної танцівницею, яка уособлювала Грецію, Айседора Дункан. Загалом, Париж визнав Мата Харі.
Спад слави Мата Харі виявився таким же стрімким, як і її зліт. Їй так і не вдалося підкорити ні одну класичну європейську сцену, за винятком пари виступів у Монте-Карло і виступи в Мілані. Головним її недоліком залишалися її несерйозний і непостійний спосіб життя, її жага змін і легковажне ставлення до грошей, що приводить до вічної їх нестачі, яка штовхала її на постійний пошук багатих і щедрих чоловіків, здатних профінансувати її розкішне життя. У неї вже були багаторічні любовні стосунки з багатими чоловіками в Парижі, Амстердамі, Берліні та Мадриді, але її марнотратність і хворобливий страх бідності вели до все нових, зазвичай скороминущим сексуальних зв’язків з чоловіками, щедро платили за це.
У розпал Першої світової війни, Мата Харі з черговим коханцем-німцем перебувала в Берліні. Німецькі служби, приймаючи її за російську шпигунку, кілька разів заарештовують її. Нарешті їй вдається виїхати в нейтральні Нідерланди. Початок війни стало для Мата Харі катастрофою в усіх відношеннях.
Починаючи з перших днів війни відбуваються масові хвилювання, виступи проти іноземних громадян та проти осіб, що розглядаються владою як ненадійні для нації. За всім бере участь в війні країнам поширилася так звана шпигуноманія. Будь звична дія розцінювалося владою як підозріле. Особливо в Європі під підозру потрапляли жінки.
У грудні 1915 р. Мата Харі знову повернулася до Франції. Війна сильно змінила Париж і людей, що живуть в ньому. Про продовження кар’єри танцівниці тепер не могло бути й мови. У цей час на неї звертає увагу французька поліція.
Перед розстрілом вона обняла черницю, і не зав'язуючи очей, стояла перед дванадцятьма юними солдатами. Перед тим як в неї потрапили 11 куль, вона ніби то послала повітряний поцілунок солдатам. Відомо, що уретральнік йде на страту з посмішкою, і вона була такою ж. Безстрашної викрадачкою чоловічих сердець. Вона прийняла смерть гідну вождя.
Про персони цієї жінки існує багато легенд. Одна з них
присвячена зникненню її голови з анатомічного театру в Парижі, куди її тіло
передали після смерті. Деякі історики вважають, що її роль в історії сильно
перебільшена і справжньою причиною страти стали її численні романи з політиками
і розвідниками, яких вона могла скомпрометувати.
Так чи інакше матеріали суду колись будуть розсекречені і кожен зможе відкрити для себе істину про життя загадкової Мати Харі.
Так чи інакше матеріали суду колись будуть розсекречені і кожен зможе відкрити для себе істину про життя загадкової Мати Харі.
Після війни історія життя Мата Харі стала сюжетом безлічі романів і фільмів (за участю Марлен Дітріх, Грети Гарбо, Жанни Моро). Голлівуд бачив в Мата Харі жінку-вамп, до тремтіння холодну, егоїстичну, схильну до підступних інтриг, розцінюється чоловіка як об’єкт експлуатації, але в той же час чаруючу чоловічі серця неймовірною демонічною силою. Але в житті Мата Харі було місце справжньої любові – любові до молодому російському офіцеру Вадиму Маслову, який так і не з’явився на суд в якості свідка.
З історичною особистістю надуманий персонаж голлівудських фільмів практично не має ні чого спільного. Більшу правдоподібність знаходить образ «еротичної шпигунки» Мата Харі, який так уміло придумали секретні служби різних країн. Адже саме передбачувана шпигунська діяльність і, звичайно ж, танці зробили Мата Харі відомою не тільки в ті часи, але і в наші дні
Таємниці Мата Харі:розвідниці і куртизантки
Reviewed by Василь Герей
on
08:55:00
Rating:
Немає коментарів: