Вибір життєвого шляху юнака був продиктований батьком, який зводив ошатні будівлі, різьбив розп`яття до придорожніх хрестів, рамки до ікон-образів. Велика одержимість дала змогу опанувати Василеві Турчиняку секрети будівельного ремесла та осягнути найтонші нюанси різьби по дереву. Відомий громадський діяч, етнограф, автор п`ятитомної праці «Гуцульщина» Володимир Шухевич, відвідавши Василя Турчиняка у Лузі, у 1899 році у газеті «Діло» писав: «Це – різьбяр від Бога».
Бог дарував самоукові з Лугу великий талант. Та сучасники ще більше дивувались його працездатності. Іконостаси та інтер`єри у церквах с. Яблуниця (1895-1904), Ворохти (1936-1939) зараз Яремчанської міськради, Верхнього Майдану (1932-1934), Стримби (1935-1936), Лугу (1911-1938) у Надвірнянщині, будівництво та оздоблення церков у селах Дуліби біля Стрия та Грушеві біля Дрогобича на Львівщині, різьби у залі засідань Надвірнянської повітової ради – ось неповний перелік великих робіт славетного майстра. Запрошували його проектувати та споруджувати сакральні споруди до Польщі та Чехословаччини. Внучка майстра пані Марія Виксюк, зберігає його світлину, надіслану панством Вльчковими 12 жовтня 1937-го з Банської Щавніци (ЧСР).
Вогник у Турчиняковій майстерні інколи не згасав до ранку. Працював самовіддано, не розпорошувався на дрібниці, кожна робота виходила досконалою. В малій хатинці-робітні розміщувалась залізна пічка, та більше його гріло творче натхнення. Над верстатом висів єдиний образ – літографія Ісуса Христа львівського виробництва, придбана Турчиняком у часі переїзду під час мобілізації до австрійського війська. На полицях тримав декілька доліт (тонких і широких), але в основному працював зрізаним під визначеним кутом ножем з колодкою китайського срібла.
У його добротному будинку (а не такому нужденному, як це описав у своїй повісті «Доля Василя Турича» Г. Кирилюк), мав два ряди образів. Зараз три з них – «Адам і Єва», «Богородиця зі св. Миколаєм та св. Іоаном» й «Оплакування» – знаходяться у помешканні його племінниці у Делятині.
Справою всього свого життя вважав будівництво й оформлення інтер`єру церкви св. Івана Богослова у селі Лузі. План побудови та кошторис п`ятикупольного храму виробив інженер Е. Фільоус із Коломиї на основі запропонованого В. Турчиняком проекту. Станом на початок 1911 року зібрали 10000 австрійських корон. У числі жертводавців, зокрема, значився барон І. Гец із Окоціма, який приїздив у довколишні ліси на полювання, – 1000 корон, пан Байль – 250 корон, пані Елеонора Крич – 200 корон, цісарський дар – 500 корон, церковна каса у Лузі – 1758 корон… 9 березня 1911 р. підписали угоду з Василем Турчиняком про побудову церкви за 5000 корон. З початку 1911 року закипіла робота на будові, де працювали кільканадцять робітників під керівництвом головного майстра. До свята Івана Богослова церква була вже під куполами, а до кінця року покрита бляхою майстром С. Каліновським зі Станіслава. Однак робота над інтер`єром храму забрала у Василя Турчиняка довгі роки напруженої праці. Намісний ярус іконостасу був готовий до кінця 1912 року, апостольський ярус – у 1931-му, а один із бічних престолів завершений всередині 1938 року.
Адвокат із Надвірної, доктор Валерій Банах, який відвідав В. Турчиняка у Лузі у липні 1935-го, писав про іконостас церкви св. Івана Богослова: «Різьблений увесь у червоній, старій кедрині, що барвою нагадує теракоту. Оба намісні образи Христа і Матері Божої різьблені барельєфом у кедрині. «Царські врата» різьблені у двох грубих одноцілих кедринових дошках у мотив виноградного листя з емблемами чотирьох Євангелистів з білого липового дерева».
Фрагмент іконостасу церкви св. Івана Богослова у Лузі біля Делятина. | Автором іконостасу є народний різьбяр і будівничий Василь Турчиняк, який виконував його у 1912-38 рр. |
Велику опіку і підтримку Василь Турчиняк мав в особі експонованих сотрудників у Лузі – отців Адріяна Добрянського та Данила-Василя Кисілевського. Пропонували йому очолювати церковне братство, та майстер відмовився, ставши в своїй церкві паламарем.
У 50-х роках 20 ст. радянська влада виселила людей із території села Луг. На місці населеного пункту вирішили розташувати надсекретну військову частину. Церкву св. Івана Богослова розібрали, а дерево використали на будівництво спортзалу. Збулося образне передбачення Василя Турчиняка, що в церкву заганятимуть коней. За часів незалежності приміщення спортзалу військової частини реконструювали в православну церкву. Іконостас церкви у Лузі деякий час зберігався у Делятині, а згодом його основну частину передали у відбудовану після пожежі 1966 року церкву Успіння Пресвятої Богородиці в смт. Биткові Надвірнянського району. В церкві Різдва Пресвятої Богородиці у Делятині зберігаються бічні вівтарі з різьбленими іконами Святого Миколая та святих Костянтина й Олени з церкви в Лузі.
Самобутній майстер виконував різьблення іконостасів та предметів церковного інтер`єру, переосмисливши декорування ужиткових предметів, на основі новаторських пошуків переважно у техніці плоского різьблення – контурного, виїмчастого, тригранно-виїмчастого та плоского й об`ємного профілювання. Він використовував елементи й мотиви традиційної різьби – «кривульки», «зубці», «кільчасте письмо», «бендюги», «жолобки», «гадючки», «копанці». Плоскорізьблення Василя Турчиняка вирізняються насиченою світлотіньовою градацією. Це можна унаочнити бічними вівтарями з церкви у Лузі «Святі Костянтин і Олена» та «Святий Микола». Як зауважив мистецтвознавець М. Моздир, замість золоченого тла ікони, як у живописі, Василь Турчиняк ритмічно укладеними рядками геометричних мотивів, чіткими гранями їх елементів зумів створити у своїх різьблених іконах враження мерехтливої поверхні.
Він виготовив більше як півдесятка філігранних макетів дерев`яних церков, які за допомогою кінського волосу змонтував з окремих деталей у великих пляшках-бутлях. Отець Степан Семчук, завідатель парохії міста Делятина у 1926-1928 роках, в еміграції у США згадував про паламаря у Лузі Турчиняка, який власними руками побудував церкву в Лузі, поставив іконостас і вирізьбив усі образи. З рідної землі, як найбільшу реліквію, священик вивіз до США безцінний дарунок від майстра з Лугу – ручний різьблений кедровий хрест і модель церкви, виготовлену з того ж вічного матеріалу.
Досить відомою є світлина Василя Турчиняка біля виготовленого ним макету церкви, поміщеної у польському часописі «Хроніки ілюстрованої Нового Віку» 9 лютого 1936 року. Цю мініатюрну модель церкви, виготовлену з тису, майстер подарував Ігнатію Мосціцькому (1867-1946), хімікові, професору Львівської політехніки, у 1926-1939 роках президенту Республіки Польщі.
Сучасники запам`ятали Василя Турчиняка невисоким на зріст уже у поважному віці чоловіком із худорлявим одухотвореним обличчям, зосередженим поглядом голубих очей за круглими обідками окулярів. Однак за тим виглядом таїлося щось із гуцульської демонічності. Виглядав замисленим, заглибленим у себе. Вслухався в безмовний потаємний дзвін бджіл, як авгур спостерігав за польотом трьох приручених містичних ворон, що любили сидіти в нього на плечах.
Своїм односельцям уже неіснуючого села Луг Василь Турчиняк пророкував: «Розлетитеся по світу, як липове клиння, будете жадні один одного бачити, обсотають село колючими дротами, зроблять дорогу зі смоли і ніхто не зможе сюди прийти з вас». А жителям села Дуліби на Львівщині, де взявся у 1921 році будувати церкву, сказав, що коли розпочнуться роботи над зведенням храму, хтось поважний у селі помре і тоді будова піде, і не станеться нещасних випадків. І, дійсно, помер війт Сушко Микола, а з робітників під час будівництва ніхто не був травмований.
Умовою мирного співіснування людини і природи у Василя Турчиняка була, зокрема, відмова від вживання м`яса. Дуже шкодував, що у молоді літа їв м`ясні страви. Любив кулешу (кукурудзяну кашу) з молоком. Намоченим у молоці хлібом пригощав трьох приручених ворон.
Майстер із Лугу тримав велику пасіку і бджолу вважав священною комахою, оточеною певною містичною пошаною – «Божою мухою». Бджолиний віск офірував на церкву для виготовлення свічок. Окремо доглядав і джмелів. Любов до пасічництва Василь Турчиняк передав своєму синові Миколі.
У липні 1939-го майстрові приснилось, що ікону, над якою він працював, побила червоточина. «Тому я вмирати буду», – промовив Турчиняк вранці. Відчув слабкість, попросив винести його з хати на подвір`я, ближче до оборогу. Хворів недовго – за тиждень, 25 липня 1939 року, помер.
Залишилась незавершена робота над розп`яттям. Син Микола через два роки закінчив скульптуру і встановив її на могилі славетного різьбяра. Роботи над виготовленням іконостасу нової церкви у Ворохті продовжили Микола Турчиняк та учень старого майстра Василь Савчук.
Майстер художньої різьби на базі багатовікових народних традицій зумів досягти вершин художнього узагальнення, експресивної виразності образу в поєднанні з певною декоративністю. Численні роботи Василя Турчиняка – одна з найяскравіших і найпрекрасніших пам`яток сакрального мистецтва Галичини кінця 19- початку 20 століття, яку високо цінують по теперішній час.
Світлана ФЛИС
Феномен Василя Турчиняка
Reviewed by Василь Герей
on
04:40:00
Rating:
Немає коментарів: