Трипільські жінки були таємничими, бо знали безліч
трав, замовлянь, способів ворожити. Вони розбиралися в травах, віщували долю по
зірках і вміли передбачати погоду. А ще тримали в своїх ніжних руках невідомий
чоловікам світ духів, таїнства, магії. І чоловіки їх поважали — і боялися! —
саме за невтомну працю, глибокі знання, народження і виховання дітей, через
простоту й складність, силу й слабкість водночас.
Із сивої давнини Трипілля так повелося, що
жінка в Україні ніколи не була рабинею. Будучи дівчиною, сама
вибирала собі пару (в купальну ніч). Будучи матір’ю, мала високий авторитет у
хаті й родині. Вона не боялася і не соромилася виявити свою волю, бажання і
вдачу, бо не мала ніколи над собою володаря, якому треба було догоджати чи
боятися його. Саме культ жіночого начала в трипільському суспільстві породив
знаменитий крилатий вислів “Чого хоче жінка, того хоче Бог”.
Трипільці залишили нам у спадок багато невеличких
жіночих фігурок. Вони зображали богинь родючості голими й наносили на їхні тіла
особливі символічні знаки. На місці грудей богинь накреслювалася подвійна
спіраль. На животі або на лоні малювався ромб, перехрещений на чотири долі. У
кожну клітинку втискали по одній хлібній зернині. Грудна спіраль є небесним
символом: хмара — блискавка, що надсилає на землю молоко-сім’я-дощ. Ромб зі
злаками уособлює зоране та засіяне поле. Це також родюче місце богині, плід у
її лоні. Поєднання обох символів означає шлюб стихій неба і землі.
Крім цього, на стегнах, боках і сідницях усіх
трипільських фігурок зроблені навскісні та спіральні подряпини. Вони виражають
символ захисту родючості. Подібні “ієрогліфи” наносилися не лише на
статуетки, а й на тіла справжніх трипільських жінок, які залюбки татуювали
себе.
Усі найважливіші магічні обряди трипільців були
пов’язані з молінням про небесну воду, що запліднює землю новим урожаєм, як
материнське молоко дає життя новому поколінню.
Трипільці вважали,
що на Купала всі повинні опромінитися і збагатитися життєдайною снагою Сонця і
Води, сила яких розвивається в цей час до найвищої міри — адже в цю святкову
ніч всі небесні сили ніби купають землю, даруючи найбільш родючу силу її плодів.
А тому ця ніч — найкращий час для зачаття дітей. Діти, народжені від любощів на
Купала, мали незвичайну життєву долю. На цьому святі води і вогню відбувалося
єднання людини і природи, з’являлися ягоди в лісі, розквітали найкращі квіти, а
всяке зілля набиралося лікувальних та цілющих властивостей.
А ще трипільські жінки надійно тримали в своїх
тендітних руках найважливіший процес — жертвопринесення богам. Особливо
врочисто відбувалося це священне дійство в храмах та на природі — на берегах
річок і в молодих гаях.
Красуні в коротких спідничках і жилетках, а то і в
пов’язках, що ледь прикривали пружні стегна, а найчастіше зовсім оголені,
натхненно проводили магічні ритуали, задобрюючи вищі сили Всесвіту. Під
ритмічну музику жінки весело танцювали й співали ритуальних пісень, високо
піднімаючи руки вгору, закладаючи за голову чи упираючись ними в боки.
Під час цих містичних обрядів трипільчанки
використовували ритуальний посуд — майстерно зроблені фігурки людей і тварин.
Потім їх розбивали на жертовнику, а уламки люди забирали додому “на щастя”.
Трипільці свято вірили, що ці шматочки набувають магічної сили від богів і
захищають їхні житла від біди, стверджує історик Михайло Відейко.
Щоби привабити чоловіків і завжди бути красивими,
трипільчанки рясно декорували свій одяг розписом та вишивками, носили прикраси
й навіть татуювали своє тіло. А ще вміли робити нарядні зачіски, серед яких
були знані нам косички та вузли, й виготовляли сітки та шапочки.
Трипільські відьми
Reviewed by Василь Герей
on
15:03:00
Rating:
Цікаво)
ВідповістиВидалитиРомб ділили на 4 ЧАСТКИ, а не на 4 "ДОЛІ". Бо доля українською означає санскритське "карма". І нічого іншого.
ВідповістиВидалити