1. Сім’я
Автопортрет “Сашко” (ліворуч) та будинок, де народився Довженко (праворуч). |
Кінематографіст та письменник Олександр
Довженко (1894-1956) відомий фільмами Звенигора (1927), Арсенал (1929),Земля (1930),
а також нереалізованими сценаріями, які перетворилися на повноцінні літературні
твори – Україна в огні(1943) і Зачарована Десна (1965). Трагічна
доля Довженка – досить сказати лише, що йому забороняли жити в
Україні, яку він любив усім серцем – є прикладом того, як в СРСР ставилися до
талановитих українців. Олександр Петровичбільшу частину життя був нещасним
і помер у злиднях.
Довженко з батьком (ліворуч). Мати, сестра та батько Довженка (праворуч). |
Сім’я, в якій народився Олександр Довженко, –
найяскравіша ілюстрація тяжкого становища українського села кінця 19-о –
початку 20 століття. Грамотним був лише дід Сашка, батько, мати, бабуся і
прабабуся – ні. “Батько ніколи не пробачив дідові своєї темряви”, – писав Довженко у
своїй Автобіографії. Там же згадує, що, який би епізод дитинства не
згадав, в уяві з’являються лише “плач і похорон”. З 14-и дітей у сім’ї вижили
тільки він і сестра Поліна. Четверо братів – Іван, Сергій, Лаврентій,
Василь – від якоїсь хвороби померли в один день. І це при тому, що сім’я
була не найбіднішою, – просто життя в селі було надзвичайно важким.
2.
За кордоном
У біографії Олександра Петровича багато
неясностей, але найзагадковіший період – з кінця 1917-о року до 1923-о, коли
він повернувся до Харкова з-за кордону. Чи то перебував він у КПУ, чи то уникав
партії – незрозуміло, тим більше, що після того, як більшовики остаточно
захопили владу, потрібно було посилено доводити перше – з метою вижити. Як би
там не було, влітку 1921-о року Довженко раптом почав дипломатичну
кар’єру і вирушив працювати до Варшави, а на початку 1922-о року – до Берліну,
секретарем консульського відділу Торгового представництва УРСР. “Про закордон я
мріяв тільки в дитинстві, тому відрядження мене налякало, – згадував він. –
Канцелярская робота була такою неприємною і нудною, що я не виходив з
посольства тижнями”.
3.
Карикатурист
Політичні шаржи Довженка (ліворуч) і дружній шарж на Остапа Вишню. |
Творчу кар’єру Олександр Петрович починав
як художник, причому – як художник-карикатурист. Ще з Берліна він надсилав свої
малюнки в гумористично-сатиричний журнал українських комуністів у США Молот.
Потім, після повернення в Харків, у 1923-1926-у роках масово малював
політичні карикатури для місцевої преси. Вони були пропагандистсько-тенденційними
і “спливли” вже після смерті режисера. Також він створив чимало шаржів на своїх
сучасників.
4.
Голлівуд
Довженко та знімальна група під час роботи над фільмом “Земля”. |
У 1930-у році Олександр Петрович поїхав
представляти фільмЗемля у Європі і, виявляється, мріяв прорватися до
Голлівуду. Ось що він писав у листі Сергію Ейзенштейну: “Можете ви разом з
товаришами, або з Чапліним, або ще з ким-небудь виписати мене – страшно
подумати – в Голлівуд хоча би на один місяць, надіславши мені візу. Я не знаю
мови, але я все побачу, Сергію Михайловичу. Мені дуже хотілося би запропонувати
Чапліну один мій сценарій. Якби він йому і не підійшов, він міг би знайти в
ньому для себе кілька цікавих речей. У нас в цей час ставити його не можна”. Є
свідчення, щоЧарлі Чаплін високо цінував творчість українського режисера і
в одній зі своїх промов сказав, що “слов’янство поки що дало світові
кінематографії одного творця – мислителя та поета, Олександра Довженка”.
5. Природа
З самого дитинства головним джерелом натхнення дляДовженка була
природа. На початку 1930-х його дуже дратував пустир на території Київської
кіностудії (нині – кіностудія імені О. П. Довженка), і там він разом з двома
робітниками та садівником висадив фруктові та декоративні дерева. Але там ще й
був склад вугілля – Довженко казав, що хоч сто років буде працювати,
не звикне до його виду. Дістав беріз, тамарисків і висадив у неділю все це.
Наступного дня спостерігає з вікна монтажної кімнати: йдуть два режисери якраз
у напрямку до вугільної ями. Олександр Петрович прямо загорівся від
нетерпіння: думає, зараз вони зупиняться, здивовані; почнуть міркувати, хто ж
таку красу зробив. Але нічого подібного не сталося. Вони не звернули уваги ні
на яму, ні на берези.Довженко йде до них, щоб з’ясувати, в чому справа;
запитує, чи нічого вони не помічають. Режисери кажуть – ні. Довженкокаже,
що посадив дерева. Режисери починають виправдовуватися – мовляв, зайняті, не
помітили. А він їм: “Висловлюю співчуття, так як не вийде з вас режисерів. Вам
не вистачає бачення світу”. Свої роботи Олександр Довженколюбив
порівнювати з деревами: “Мої картини схожі на яблуні: добре потрусив – набрав
500 яблук, погано – впало штук 10”.
6. Кохання
Перша дружина – Варвара Крилова-Довженко (ліворуч). Друге кохання та дружина Довженка – Юлія Солнцева (у центрі та праворуч). |
У режисера було дві дружини. Перша – Варвара
Крилова, з якою він познайомився в 1914-у році, коли вони разом готували вечір,
присвячений Тарасу Шевченку. Вона була на шість років його молодше; у
1917-у пара зв’язала себе узами цивільного шлюбу. Але у 1917-у році Варвару спокусив
білогвардійський офіцер, з яким вона навіть поїхала за кордон, де захворіла на
туберкульоз кісток. Коханець кинув її, Варвара повернулася в Україну; Довженка усе
ще любить її та у 1923-у році взяв собі за дружину. Але, почавши знімати свої
перші фільми, захопився молодою акторкою Юлією Солнцевою, і Варвара сама
вирішила піти з життя Олександра Петровича (у 1926-у році), аби не
бути тягарем. Життя вона прожила одноногою калікою.
Довженко з Юлією Солнцевою |
З Солнцевою, відомою ролями у фільмах Аеліта таПапіросниця
з Моссельпрома, Довженко познайомився в Одесі. Незабаром Юлія кинула
акторську кар’єру і почала спеціалізуватися на режисерській майстерності. Вона
була асистенткою у багатьох роботах Довженка; досі не розвіяний міф про
те, що Солнцева була приставлена шпигувати за талановитим
українцем. Також викликає суперечки і те, як вона обійшлася зі сценаріями
чоловіка: ставши їх спадкоємицею, вона на власний смак зняла фільми Поема
про море (1958),Повість полум’яних літ (1960), Зачарована Десна (1964).
7.
Нереалізовані сценарії
Безліч сценаріїв Олександра Петровича так
і лишилися нереалізованими. Наприклад, він мріяв зняти фільм про Тараса
Бульбу і навіть приступив до роботи – завадила Друга Світова війна. Те, що
записував у щоденники Довженко, не могло бути відомим авторам книг та фільмів,
створених на подібні сюжети пізніше. Так, Григорій Чухрай зняв у
1961-у році фільм Чисте небо про радянського льотчика, який потрапив
у німецький полон, – подібний сюжет за багато років до того описаний уДовженка.
Ще один сюжет – про начальника табору знищення, який убив два мільйони людей, і
захотів поговорити з 2000001 жертвою, російським солдатом, – став одним із
епізодів повістіМихайла Шолохова Доля людини. Сюжет про шведів, які жили в
Україні мало не з часів Полтавської битви і вирішили повернутися на батьківщину
після Другої Світової війни, пожили в Швеції та повернулися в Україну, був
реалізований в документальному фільмі.
8.
Самокритика
Неймовірна самокритика – невід’ємна риса характеруОлександра
Довженка. “Стрічка завжди і неминуче була гіршою, ніж я уявляв її та створював,
– писав режисер. – І це було одним із нещасть мого життя. Я був мучеником
результатів своєї творчості. Я жодного разу не відчував насолоди, навіть
спокою, розглядаючи результати своєї безмірно важкої та складної праці. І чим
далі, тим все більше переконуюся я, що найкращих двадцять років свого життя
витратив я даремно”.
Останнє прижиттєве фото Довженка. |
“Мистецтво, в якому немає краси, – погане
мистецтво”, – також вважав Олександр Петрович. Студентам ВДІКу він
розповідав, що без таланту гарний фільм не зробиш, але що в кіно, проте, “у
спритного режисера стільки “замінників таланту” – сценарист, оператор, актори
тощо, – що іноді проходять довгі роки, поки його безпорадність стає очевидною”.
Довженко любив повторювати жарт: талант як
гроші – або він є, або немає, і тоді вже нічого не поробиш. Під час обговорень
фільму Земля режисер зробив висновок про залежність оцінок від
можливостей критика: “Коли приходить критикувати мою роботу людина здорова, то
каже – “гарна”, а якщо говорить людина “погано” – дивишся, хвора. Так по
зовнішності і судиш – або печінка не в порядку, або шлунок, або кров
уповільнена, але щось не в порядку. Я вважаю себе людиною здоровою і хотів
робити здорові фільми для здорових людей”.
9. Батьківщина
Довженко на Західній Україні у 1939-у році. |
Живучи більшу частину свідомого життя в Москві, Олександр
Довженко неймовірно сумував за Україною. “Я помру в Москві, так і не
побачивши України, – писав він у щоденнику в 1945-у році. – Перед смертю
попрошу Сталіна, аби перед тим, як спалити мене в крематорії, з грудей моїх
вийняли серце і закопали його в рідну землю в Києві десь над Дніпром на горі”.
У 1950-х художнику вдалося побувати в Україні – але
тільки в Каховці, і врешті-решт саме туга за батьківщиною і добила його.
Незадовго до смерті в 1956-у році він написав у президію Ради письменників
України: “Вже не треба нічого – ні кіностудії, ні роботи, допоможіть тільки
переїхати в Україну. Велика квартира мені не потрібна. Тільки треба, щоб з
одного хоча би вікна можна було дивитися вдалину. Щоб було видно Дніпро, і
Десну десь під обрієм, і рідні чернігівські землі, що так наполегливо почали
з’являтися мені уві сні”. Відповіді не було. ПоховалиДовженка на
Новодівочому цвинтарі у Москві.
10. Вітер
Під час зйомок Щорса Олександр Петрович стояв
у пшениці і, набравши повні легені повітря, свистів. Це було дивно ще й тому,
що режисер ненавидів свист. Через кілька хвилинДовженко розкрив таємницю:
“От ви не вірите, а я точно знаю, що варто так посвистіти, і з’явиться вітер.
Відчуваєте – він вже з’явився. Скоро будемо знімати”.
Олександр Довженко:невідомі факти
Reviewed by Василь Герей
on
14:18:00
Rating:
Немає коментарів: