Однак
тоді, на початку 2000-х, талановитий галицький композитор раптом не знайшов
підтримки серед влади та меценатів, здавалось, його успіх і популярність різко
впали. Хтось спостеріг, що митець все частіше заглядав у чарку, хтось поспішав
простягти руку допомоги, а інший ще більше заводив «побратима» в пастку. Все
обірвалося на трагічній ноті… Дух Ігоря Білозора постав на
Личаківському цвинтарі в постаті білосніжного ангела, створеного братами
Сухорськими та Костянтином Малярчуком.
Український
мелос жив у ньому і виходив десь зсередини. Завжди чемний у спілкуванні, а на
репетиціях – вимогливий до деспотизму. У житті лірик, любитель казок і природи.
У творчості – часто спонтанний. Вразлива, тонка, чуттєва натура. Мав дуже
багато друзів – і це стало для нього фатумом.
Був глибоко
духовною, набожною людиною. Часто дивився на світ очима дитини. Малим хлопцем
гордився з того, що його покійні нині батьки називалися Йосиф і Марія – «як у
Ісуса».
Був дитям
природи, вона прислухалася до його думок. «Пригадую, як ми гастролювали в Канаді, –
розповів народний артист України Мар’ян Шуневич. – Повели нас в такий величезний супермаркет, стоїмо на другому
поверсі, а внизу у фойє величезний фонтан… Раптом цей фонтан перестає діяти.
Ігор до мене повертається і каже: "Мар’яне, мені аж страшно стало". Я
запитав чому, а він каже: «Я собі тільки подумав: "А що би було, якби він
перестав діяти?"» – (сміється). – Коли в нас були концерти на стадіонах і
насувалися хмари, він завжди казав: "Хлопці, чого ви боїтеся, я все
розжену". І мало коли таке було, щоб нам перешкодив дощ».
1969 рік. Перший шкільний ВІА Ігоря Білозіра – Богдан Білозір, Андрій Приступа, Славко Шаблій, Ігор Білозір
Хлопці з автобусного заводу
Це був дуже
романтичний юнацький час… Стали популярними обласні фестивалі, конкурси
художньої самодіяльності. Зазвичай при різних організаціях, заводах збиралися
юні аматори та шукали творчих поштовхів: абсолютний романтизм.
Роман Лозинський тоді
був скрипалем Львівської консерваторії та мав свою музичну групу. «В мене був дуже добрий колектив, бо – випускники львівської
"десятирічки" ім. Соломії Крушельницької, а тепер вже студенти
консерваторії, – ми захоплювалися тоді естрадною музикою, найкращими світовими
взірцями. На одному з обласних конкурсів у Львові ми зайняли перше місце.
Йшов відбір і раптом чую: такий вокал звучить! Я саме такий шукаю і вже рік не
можу знайти. "Це, – кажуть, – хлопці з району приїхали". Я відшукав
керівника. Ним був тоді Ігор Білозір», – розповідав Роман
Лозинський.
Отже, тоді Ігор
Білозір уже був одружений з Оксаною Розумкевич (Білозір), жив у Львові та
працював на автобусному заводі, відродивши там самодіяльний колектив «Ритми
Карпат». Коли при Львівській філармонії розпався вокально-інструментальний
ансамбль «Ватра» (колишній «Ровесник») під керівництвом Івана Поповича, «хлопці
із автобусного заводу» пройшли суворий відбір художньої ради, яку очолював
тодішній директор філармонії Микола Кулій, і зайняли вакантне місце. Так
з’явилася нова «Ватра» під проводом студентів консерваторії Ігоря Білозора та
Романа Лозинського. Останній, хоч і співпрацював доти ще з одним відомим
колективом «Арніка», перейшов до ватрівчан разом із сестрою Мартою, яка, як і
Оксана Білозір, була солісткою ансамблю.
«Створилося таке творче ядро, абсолютно юнацьке, яке з великою
вірою і надією в щось добре почало співати, – згадував за рік до своєї
смерті Роман Лозинський. – Ми зійшлися на народній пісні, любов до неї нас об’єднала, а разом
з тим хотілося її популяризувати, бо тоді ми фізично відчували брак
українського в ефірі. Пішов перший поголос, перші концерти самодіяльності – і
ми почали відчувати, що переростаємо зі самодіяльного колективу у професійний.
Ігор був надзвичайно вимогливим до вокалу – голос мав бути правдивим і,
напевно, досі в українській естраді такого вокалу немає, який створив Білозір.
А я був прихильником більш сучасних течій, і ми на цьому фоні почали
експериментувати», – розповідав музичний керівник «Ватри» Роман
Лозинський.
ВІА Львівської
філармонії, як згадує тодішній його учасник Андрій Береза, починав без
костюмів, інструментів і грошей. Згодом це став ансамбль впізнаваний і
улюблений чи не в усьому Радянському Союзі. З гастролями були на Далекому Сході
та в Середній Азії, в Москві, Сибіру, на Сахаліні, двічі виступали для
«обмеженого контингенту» в Афганістані (і там не бракувало українських
хлопців), побували в Чорнобилі. «За той період ми дали близько 5 тисяч концертів», – підсумувала якось Оксана Білозір.
«Ми працювали без спочинку. Білозори обоє постійно зайняті на
репетиціях, нема часу варити їсти… Тато Ігоря їде з Радехова зі сітками,
торбами… А той соромився. То ж був час, коли ми по 15 копійок на каву
збиралися. Відразу ті торби на репетиції: «Дивіться, нам тут щось привезли».
Якось йому тато шапку з лисиці привіз. Дорогу. Ми таких не мали. А він
ніяковів, як хлопчисько, якого беруть за руку, а він пручається, щоби не
подумали, що «мамин синочок». Та батьків, рідню дуже шанував, просто то була
непоказна любов. Ігор сам був непублічний: він на зйомках в автобус ховався і з
вікна спостерігав, як нас знімають», – згадують
побратими.
Фатум Ігоря Білозіра: люди добрі і злі
Семикласника із
Радехова Ігоря Білозора, який заснував серед школярів гурт «Вікторія» і
пробував самотужки писати пісні, записала і «прокрутила» по Львівському радіо
редактор музичних програм Марта Кінасевич. Звідси починається вихід у люди…
«На початку 80-х років, коли я вдруге приїхав до Львова, щоби
продовжити навчання, я ні з ким не заводив знайомств, – ділиться своєю
історією відомий поет-бард Олесь Дяк. – Однак мені дуже пощастило познайомитися з письменником і
літературним редактором Львівської філармонії Богданом Чепурком. Я написав на
його вірші кілька пісень і він вирішив познайомити мене з Ігорем Білозіром. Це
було на концерті «Смерічки» Назарія Яремчука у Львові: під час перерви Чепурко
запросив мене на 4-й поверх, у репетиційну тодішньої «Ватри», і там ми
зустрілися з Ігорем. Я заспівав йому кілька своїх пісень, а він порадив мені
взяти участь в конкурсі, який через місяць відбувався на Львівському радіо.
Так, з легкої руки композитора, я тоді став лауреатом третьої премії з піснею
«Правда на всіх одна». Відтоді Білозір часто запрошував мене не лише на свої
концерти, а й на репетиції, і в цьому я бачу велику його демократичність
(напевно жоден керівник гуртів, ансамблів не допускав і зараз не допускає до
репетицій будь-кого зі сторонніх). Йшли перепалки, дискусії, проби, серйозні
репетиції, а в залі завжди сиділо 10-15 людей», – провадить Олесь
Дяк.
Молодий
поет-пісняр і багато інших творчих людей тягнулися в товариство Ігоря Білозора:
хотілося бути в його колі – колі магнетизму талановитої людини, красивої,
спокійної, дуже культурної. З іншого боку, в його товаристві було багато
випадкових людей, часто заздрісних, недоброзичливих, а то й таких, які мали
завдання контролювати кожен його крок. Серед його друзів, запевняє Олесь Дяк,
були й люди з КГБ.
«В мене перед очима стоїть останній день, коли його побили. Я був
в тому товаристві, на літньому майданчику біля «Цісарської кави», – розповів Олесь
Дяк. – Знову ж таки товариство. Йому
потрібне було спілкування, але, як правило, в таких товариствах постійно
чаркуються. Я побув годину-дві і пішов. Це була восьма вечора, а трагедія
сталася десь опівночі. Ігор ніколи не мав потреби вступати в конфлікт, хоч і
був дуже ранимим та міг легко емоційно вийти з себе, але завжди перший мирився.
Просто тоді хлопці, які добре хильнули, почали суперечку із хлопцями, які
сиділи за сусіднім столиком, а Білозір став і намагався загладити конфлікт.
Отак і вийшло, що він залишився крайнім. Коли словесна суперечка закінчилася на
рівні національної культури (бо там сиділи діти і нащадки енкаведистів, в тому
числі і син генерала міліції), а Ігор відійшов на сто метрів якраз до дверей
нинішньої обласної прокуратури, його наздогнали і жорстоко побили. Той, хто
найбільше накаламутив в тому товаристві, просто втік, і Білозір залишився сам», – каже Олесь Дяк.
Та початок
«чорної смуги» в житті керівника найуспішнішого ВІА простежується роком раніше,
коли Ігор кинув усі свої зусилля, аби належно відсвяткувати у Львівській опері
20-річний ювілей «Ватри». Виконавці, зокрема, й перші «ватрівчани»,
погодилися виступати безкоштовно, але треба було оплатити оренду залу. Десятки
львівських підприємств на словах погоджувалися бути спонсорами свята, а на ділі «виглядало так, ніби на кар’єрі Ігоря Білозіра уже поставили
хрест», – згадує Олесь Дяк.
«Це співпало з непростим часом для «Ватри», коли Оксана Білозір
пішла до Києва, часто змінювалися виконавці, втомлювали нескінченні репетиції.
Свою роль відіграла зайва чарка. Про Ігоря подумали, що він своє відпрацював», – продовжує
поет. Тим часом «Ватру» запросили у закордонний вояж, в одне із містечок США,
де вона взяла участь у Фольклорному фестивалі. Окрилений таким успіхом, Ігор,
повернувшись, готувався до масштабного звітного концерту «Ватри» на стадіоні
«Україна», який мав відбутися восени 2000 року. Але доля хотіла, щоби того ж
літа друзі зібралися у цьому місці на концерт-реквієм у 40-й день по смерті
композитора.
«Мабуть, не один з владоможців Львова тоді кусав себе за лікті, що
не допоміг Ігорю у важкий для нього період, і що не влаштували йому на
належному рівні ювілейний вечір», – роздумує Олесь Дяк.
P.S. Липень,
1989-й рік. Ювілейний концерт у Львівській опері. Десять років «Ватрі». Концерт
тривав три години і не міг вмістити всього, що надбав ансамбль. Море квітів,
подарунків, грамот… Зал плескав Ігорю та його побратимам, стоячи. «А він, урочисто спокійний, гордий, ледь усміхнений, з великою
вдячністю та шаною до людей приймав цей вияв любові. А з глибини очей струменів
легкий смуток. Що це – відчуття-передчуття тонкої натури..?» (із книжки Зоряни Іленко «Ігор
Білозір: недоспівана пісня»).
Юлія
Овсяник
Колаж Василя ГЕРЕЯ
Розміщення цієї публікаці на інших сайтах без відкритого активного посилання
на "На скрижалях" заборонено.
Читайте нас на
https://www.facebook.com/naskryzhalyah
Ігор Білозір: трагедія недоспіваної пісні
Reviewed by Василь Герей
on
03:51:00
Rating:
Немає коментарів: