Найперший
дитячий садочок у Києві виник у 1871 за ініціативи Софії Русової – відомої
громадської діячки, літературознавця, етнографа, професорки, доктора
соціології, засновниці жіночого руху в Україні.
Ось як описує появу першого
садочка, який був розрахований лише на 20 дітей, Софія Русова у мемуарах:
«Вирішили ми почати від дитячого
садка. Тоді тих садків не було ніде, лиш в Петербурзі був відомий садок
Дараган. Ми вирішили відкрити перший дитячий садок у Київі. Коли я подала моє
прохання тодішньому попечителеві шкільної округи старому Антоновичу, він з
недовіряй похитав головою. «Ви самі ще дитина», — сказав він, усміхаючись і
оглядаючи мою 16-літню постать, — «хто ж вам довірить дітей». Але все ж дав
свій дозвіл.»
Невдовзі Софія Русова приходить до
думки, що українській шкільній освіті потрібні негайні реформи: «Сучасна
українська школа не дає дітям освіти, бо суперечить усім вимогам педагогічної
науки, всім потребам народного життя; вона калічить розум і душу дитини,
одриває дитину від родини й несвідомо кидає на розпутті без усякого виховання,
без певної освіти; вона не відповідає національному духовному складові
українського народу, й народ зневірився в сій школі й не надає їй такої
вартості, яку мусить мати справді народна школа».
«Наша Україна у своїй освіті, в
порівнянні з народами й країнами в Західній Європі й навіть у Російській
державі, лишається позаду.
Порівнюючи всю Російську
державу з іншими західно-європейськими державами, ми бачимо, що на кожну сотню
людности припадає учнів в Англії — 17, в Німеччині — 17, в Швейцарії — 16, Голяндії
— 15, Франції—14, Данії— 13, Бельгії— 12, Сербії— 11, Болгарії — 10, Греції —
9, Італії — 8, Румунії — 7, в Росії— З...
Місцевості-ж з українською людністю
дають ще менший % грамотних, аніж місцевостей великоруських.»
Вчена вважала, що програма національного
виховання не може обмежуватись джерелами тільки рідної літератури, фольклору,
історії, які, безумовно, збуджують і викликають високі патріотичні почуття.
Вона застерігала: ця любов до рідного краю не повинна переходити в ізольований
національний егоїзм.
Люблячи свій народ, кохаючись у
своїй національній культурі, шануючи і поважаючи її, дитина повинна з пошаною
ставитись до інших народів світу, цікавитись і поважати їхні культурні й
національні здобутки.
Тому програма виховання,
«поставленого на національний грунт», має включати для дітей найкращі твори
світової літератури, музики, образотворчого мистецтва, влаштування національних
свят, у яких би брали участь діти всіх національностей, що живуть в Україні.
Все це, на думку просвітительки,
дасть змогу дітям збагатити уяву про багатство й різноманітність культур інших
національностей, розвинути почуття територіальної й державної спільності, більш
свідомо й глибоко зрозуміти свою національну особистість. Це також забезпечить
українським дітям високий європейський рівень виховання й освіти.
Таким чином, вимагаючи створення
національної школи і системи освіти, С. Русова не допускала навіть елементів
шовінізму. Її ідеї виховання та освіти випереджали час і були надзвичайно
передовими.
Софія Русова вперше запропонувала,
що "нова українська школа повинна мати курс 4- 5 літ, аби добре
підготувати дітей або до іншого (гімназії, торговельної й ін. школи). Треба,
щоб навчання в школі посувалося поволі, а не наспіх, як тепер, щоб ручна праця,
екскурсії, робота коло садка, коло музею — вважалась би так само за як читання,
математика й ін. наукові предмети."
«Таким чином, наука в
українській початковій школі повинна складатись із таких предметів:
1) Закон Божий; 2) рідна мова; 3)
арифметика; 4) природознавство; 5) географія; 6) історія; 7) ручна праця
(малювання, ліпка, різьба по дереву); 8) спів; 9) фізичне виховання (гри та
ріжні гімнастичні вправи). Спів вважаємо за предмет обов'язковий і дуже
потрібний для школярів; він виховує їх естетично, а також, розвиваючи музичні
здібності, гуртовий спів дуже гарно впливає на настрій, на душу дітей. Для
співу треба завше брати народні пісні — рідні і інших народів, а також
високохудожні твори всесвітніх класиків музики, щоб виховати гарний музичний
смак."
«Я ненавиділа рутину, формальну
дисципліну. Може, в цьому були й мої помилки і мій успіх. Душа дітей, їх
задоволення — от що чарувало мене. Коли я оповідала і бачила усі їх ясні очі,
звернені до мене, блискучі від зацікавлення, то я відчувала це задоволення;
коли я гралася з ними, то теж разом з ними переживала хвилювання тієї чи іншої
гри».
У Софії Русової було троє власних
дітей, яких вона виховувала в націоналістичному дусі. Всі вони були великими
вченими, патріотами та знаними діячами того часу. «Я особисто знаю Софію
Русову ще з Києва, коли слухала її лекції. Знаю з Праги, де також була її
студенткою в Педагогічнім Інституті. Вічно мила, добра, вічно ділова,
маленька, худенька — здавалося вона ніколи не спить, не втомлюється, всім і
всіма журиться, але тієї журби не видно було.
Прекрасна лекторка, великий
педагог, повна знання й досвіду. Здавалося, вона вічна, безсмертна».
(Г. Мандрика, до 100-річчя від дня народження С. Русової).
(Г. Мандрика, до 100-річчя від дня народження С. Русової).
Життя та доля Софії Русової були
непростими. Вона народилася у с. Олешні на Чернігівщині. Мати — Ганна Жерве —
за походженням француженка, батько — Федір Ліндфорс— шведського
походження. З дев'яти років жила у Києві, рано втратила брата, сестру і
матір. Вчена згадує:
«Я виродилася 1856 р. вже п'ятою
дитиною в моїх батьків і народилася такою кволою, що всі були певні, що я
недовго поживу і мама часто казала: «не хочу її любити, все одно помре». Були в
мене водянка і ще багато хвороб.
Наталя й Володя померли ще в перші
роки мого життя. Мати за ними так затужила, що захворіла на туберкульозу. Я не пам'ятаю
своєї мами, але пам'ятаю, як мене збудили вночі й понесли в вітальню, де стояло
тоді її ліжко, відгороджене параваном. Вона вмирала, й мене принесли, щоби вона
мене поблагословила.
Батько трохи що не збожеволів із
горя. Батьки дуже любилися. Поховав свою Ганну на цвинтарі і збудував над
могилою невеличку капличку, де й собі приготував місце. Капличку обтягнули
чорним сукном і в ній повісили великий гарний образ Матері Божої — Неутолимої
Печалі. Чорним сукном обтягнули також ввесь кабінет батька, де він замкнувся й
нікого до себе не пускав.
Тільки я мала право щовечора його
відвідувати. Як тепер бачу цілком чорну кімнату, велике вольтерівське крісло, в
ньому сидить татко і я з ним. Перед нами горять дрова в каміні, а коло дверей
стоїть прикажчик Антін і розказує, що за день зроблено в господарстві.
Татко мовчки слухає його, іноді
невважливо вставляє свої запити чи вказівки. Йому все байдуже. Нема тієї, для
якої влаштоване це домашнє вогнище, тієї, що її портрет висів над чорним столом
у чорній рамі. Вогонь із каміну відблискує на шклі й надає портретові щось
живого.
А за дверима сестра в жалібному
вбранні готує чай у великий салі зі свічами. Вже все готове, а вона не сміє
покликати батька, не знає чи він схоче вийти, чи післати йому чай у самітню
жалобну кімнату. Вона ще молоденька, але по смерті матери, господиня. На дитячі
плечі впало все хатнє господарство, насіла тяжка турбота за малу сестру».
Найголовніші автобіографічні факти:
Найголовніші автобіографічні факти:
1871 — відкриває разом з сестрою Марією у Києві перший дитячий
садок; здійснює організацію позашкільної освіти для дорослих. Започатковує
відкриття дитячих садочків в Україні. Опікується безпритульними дітьми,
відроджує навчальні заклади.
1874—1876—перебуває у Петербурзі, одружується з Олександром Русовим
(за батька та світилку були Микола та Ольга Лисенки), працює в українському
земляцтві, відвідує вівторки М. Костомарова. Подружжя Русових здійснює у Празі
видання двох томів «Кобзаря» Т. Шевченка без цензурних поправок.
1876 — переїзд до Чернігова; на хуторі біля Боржки працює
акушеркою, провадить культурно-освітню роботу, вчителює в с. Олешні.
1881 — арешт і ув'язнення за зв'язок з народовольцями. Переїзд
до Петербурга. Видає «Український буквар» (укладений за підручником О.
Потебні). Укладає читанку для дітей українською мовою.
1909 — переїзд до Києва; викладач на Вищих жіночих курсах та у
Фребелівському педагогічному інституті, професор. Пише та видає книгу «Наші
визначні жінки». На зборах Інтернаціональної Жіночої ради в Гаазі відверто
виступає з доповіддю про голодомор в Україні (1921 р.). Голландський
Червоний Хрест направляє допомогу українським селянам.
1910 — 1914 — співзасновник і співредактор педагогічного журналу
«Світло». Активно виступає за зняття заборони з української мови. Пише
підручники та наукові статті.
Про життя Софії Русової та її
внесок у розвиток вітчизняної педагогіки, культури можна говорити ще довго, а
можна й вмістити в одну фразу: «Уся діяльність Софії Русової
засвідчувала, що Україна має тип жінки-громадянки, котра не є продуктом
оточення, а сама своїм впливом творить це оточення». М. Шаповал
Народна школа Софії Русової
Reviewed by Василь Герей
on
04:37:00
Rating:
Немає коментарів: