Раніше в Україні був поширеним звичай ставити на
Різдво сніп з пшениці або жита на покуті, який називався «дідух», «колідник»,
«коляда». У деяких місцевостях, зокрема на Волині, цей сніп був збірний і
складався з колосся жита, пшениці, вівса, ячменю тощо. Часом у нього встромляли
серп, косу, граблі, що символізувало трудову діяльність наступного року.
Найдавнішою формою обряду можна вважати ту, де в ролі «дідуха» виступає
виготовлений восени зажинковий або обжинковий сніп.
Ритуальна практика, пов’язана з різдвяним снопом,
найкраще збереглася в зоні Карпат і Полісся. Готуючись до вечірньої трапези,
господар урочисто вносив «дідуха» до хати, виголошуючи традиційні словесні
формули. Іноді при цьому відбувався обрядовий діалог із родиною:
- Помагай Біг!
- Дай Боже здоровля!
- Що несеш?
- Несу золото...
- Дай Боже здоровля!
- Що несеш?
- Несу золото...
На Гуцульщині, коли вносили до хати прикрашений
вівсяний сніп, запрошували на вечерю різні злі сили (бурю, град, вовків тощо),
адже вірили, що це допоможе від них врятуватись у майбутньому. «Дідух» стояв на
почесному місці в хаті (на покуті, столі) поруч з узваром та кутею від
Святвечора до Нового року (іноді до Водохреща). За повір’ями, тут перебували
протягом святок духи дідів-предків — покровителів кожного дому.
Історія новорічної ялинки
Звичай встановлення різдвяного або новорічного
хвойного дерева (ялинка, сосна, смерека тощо) в українців і в цілому у слов’ян
є досить пізнім культурним запозиченням, вірогідно від німців. Перша
задокументована згадка про церемоніал прикрашення ялинки до Різдва яблуками,
облатками, трояндами з різнокольорового паперу тощо походить з Ельзасу і
датується 1605 роком. Від німців-протестантів традицію різдвяного дерева
поступово перейняли католицькі й православні народи Європи. Це запозичення мало
характер наслідування моді й охоплювало насамперед представників знаті й
заможних верств населення. Масове розповсюдження звичаю ставити ялинку в його
сучасних формах почалося лише з ХІХ ст., коли завдяки розвитку мережі залізниць
стало можливим завезення до великих міст значних партій хвойних дерев.
В Україні, як і повсюди в Європі, різдвяна ялинка спочатку
з’явилася в будинках панів і аристократів. За даними преси і мемуарів,
«німецькі ялинки» поширилися в Києві з кінця 1840 років, а в 1850-ті стали вже
помітним явищем міського побуту. Приблизно в цей же період набувають
популярності громадські ялинки в дитячих притулках, пансіонах, училищах,
гімназіях, а згодом і в народних школах. Газета «Киевлянин» від 1 січня 1878 р.
повідомляла, що в Києві влаштовувались «всілякі ялинки — і сімейні, і
сімейно-громадські, і як знамення часу (йшла війна з Туреччиною на Балканах —
О. К.) — ялинки на користь поранених і хворих воїнів». Лише наприкінці ХІХ ст.
звичай влаштовувати різдвяну ялинку поступово демократизувався і став надбанням
більш широких верств населення.
В українське село ялинка прийшла вже в ХХ ст.,
утвердившись спочатку в оселях багатіїв та інтелігенції. Альтернативною
прикрасою селянського інтер’єра на час святок довгий час лишався сніп —
«дідух». Протистояння двох різдвяних атрибутів почасти носило соціальний
характер, що знайшл відображення в етнографічних матеріалах із Закарпаття:
«Пани кладуть смерічку, а русин — сніп». Проте поступово у міжвоєнний період
(20 — 30-ті роки ХХ ст.) на Західній Україні різдвяна ялинка проникає у
селянський побут, виконуючи в ньому як естетичну так і релігійно-магічну
функцію.
Таким чином, попри те, що дідух є традиційним символом
Різдва, ялинка давно увійшла до святкової культури українців та стала
улюбленим різдвяним атрибутом.
Олександр Курочкін
Дідух і ялинка:походження символів
Reviewed by Василь Герей
on
03:42:00
Rating:
Немає коментарів: