Таємниця Антоніо Страдіварі:скрипка і життя

Таємниця унікальних за своїм звучанням скрипок італійського майстра Антоніо Страдіварі не дає спокою багатьом дослідникам. Деякі подейкують, що італієць продав душу дияволові за секрет оволодіння небаченою раніше майстерністю виготовлення музичних інструментів.

Хлопчиськом, Антоніо не виділявся якимись особливими здібностями в колі однолітків. Але він шалено любив музику. Вона звучала в його серці, наповнюючи душу щастям і блаженством. Проте хлопчик з розчаруванням виявив, що співати він не вміє і не володіє голосом. Дізнавшись, що в їхньому місті живе скрипкових справ майстер Ніколо Аматі, Страдіварі вирішує вступити до нього підмайстром. Саме в майстерні Аматі, в Кремоні, Антоніо отримує перші цінні уроки.
Але штамп "Зроблено в майстерні Ніколо Аматі" стояв на всіх скрипках Страдіварі аж до його сорокаріччя, поки Антоніо не відкрив власну майстерню і не став приймати власних учнів. Однак рівень виконання його інструментів значно поступався навіть скрипкам Аматі.
Антоніо одружився. У нього народилися діти. Він був щасливий. Але незабаром його рідне місто зазнало епідемії - чуми, що поглинала місто за містом, не минула і його сім'ї. Померли і п'ятеро дітей, і дружина. Страдіварі впав у відчай. Навіть улюблені скрипки не доставляли йому радості. Через деякий час повернувся один із хлопчиків-підмайстрів із проханням відпустити його. Після смерті батьків він змушений був заробляти собі на життя сам. Але Антоніо не тільки не відпустив хлопчика, він усиновив його.
Під керівництвом Антоніо Страдіварі зроблено в Кремоні. 1737 (італ.)
Саме з цього моменту і починається загадкова історія майстра скрипок. За все життя він зробив близько 2500 музичних інструментів, в тому числі й скрипок. За рік Антоніо дарував світові близько 25 інструментів, в той час як сучасний майстер, який виконує роботу вручну, виготовляє не більше 4-5. До нас дійшло близько 650 творінь великого майстра.
Деякі дослідники наполягають на тому, що секрет магічних скрипок Страдіварі криється в особливому лаку, що покриває інструмент. Адже навіть за допомогою всіх сучасних можливостях, включаючи комп'ютерні технології, звук інструментів не йде в жодне порівняння з шедеврами майстра Антоніо. Кажуть, що таємний лак був створений за спеціальним рецептом, який він отримав від аптекаря-алхіміка. Але він його удосконалив, додавши крила невідомих комах і частинки пилу з власної майстерні.
За однією легендою, Антоніо використав для створення скрипок особливу породу дерев, що виростали тільки в Тірольських лісах, але вже давно вирубані. А за іншою, навпаки, Страдіварі використовував високогірні ялини, що зростали в досить холодних умовах. Вони відрізнялися більш щільною деревиною, що й надавало дивовижного звучання скрипкам Страдіварі.
Прагматики, які не вірять в чарівні легенди, вирішили перевірити скрипки за фізичним і хімічним показникам. Так, американський учений з техаській університету стверджує, що йому вдалося розгадати таємницю найзагадковішого майстра в світі. Він припускає, що вся справа в спеціальній хімічній обробці, якій було піддано дерево в процесі його підготовки до використання. Клімат також відігравав важливу роль.
Йозеф Нагіварі досліджував п'ять інструментів: скрипку (1717) і віолончель (1731) роботи Страдіварі, скрипку Гварнері (1741), скрипку паризького майстра Бернардельо (близько 1840), а також скрипку лондонського майстра Генрі Джея (1769). Були проведені експерименти зі спектографії в інфрачервоному випромінюванні та магнітно-резонансні дослідження. Науковцю вдалося розпізнати дерево, яке було застосоване для виготовлення шедеврів. Але тільки в кремонських скрипках великого майстра Страдіварі та майстра Гварнері був виявлений певний хімічний елемент який потрапив туди при безпосередній обробці дерева до виготовлення інструменту, як припускає Нагіварі.
Майстри-італійці не володіли великими знаннями в галузі алхімії, тим більше не могли застосовувати якісь невідомі речовини для обробки матеріалу. Нагіварі вважає, що, швидше за все, дерево піддавалося кип'ятінню в особливому соляному розчині, щоб уникнути впливу грибку на інструмент. Склад розчину поки не вдалося відновити.
Але є й інша думка з приводу відкриття американця-вченого. "Свою першу скрипку юний учень Аматі Антоніо Страдіварі закінчив до 1667 року, проте період творчих пошуків, протягом якого він шукав власну модель, тривав понад 30 років, - вважає професор Санкт-Петербурзької консерваторії Семен Бокман. - Його інструменти досягли бездоганності форми й звуку лише на початку 1700-х років. До цього моменту Страдіварі сконструював свою, досі неперевершену скрипку, що має багатющий тембр і виняткову "далекобійність - здатність наповнювати звуком величезні зали. Вона була подовженої форми і мала усередині корпусу злами й нерівності, завдяки чому звук незвичайно збагачувався за рахунок появи великої кількості високих обертонів. Звук його творінь досі ніхто не відтворив. Як він домігся цього дива - достовірно невідомо".
Але Нагіварі переконаний, що правий. Сьогодні в його планах - спалити безцінну стружку, за спектром вогню якої він сподівається дізнатися точний хімічний склад скрипки великого майстра Антоніо Страдіварі.

repin.info
Таємниця Антоніо Страдіварі:скрипка і життя Таємниця Антоніо Страдіварі:скрипка і життя Reviewed by Василь Герей on 05:11:00 Rating: 5

Немає коментарів: