Чи існує зв’язок між Північною Сирією ІV-V ст. і Галицько-Волинським князівством? З точки зору логіки, цей контакт уявити собі важко. Вони перебувають у різних площинах як у хронологічному, так і територіальному плані. Але історія інколи дозволяє собі бути алогічною.
У V ст. на території сучасної Сирії виникає вкрай специфічний вид аскетизму, зараз відомий під назвою стовпництво. Суть цієї аскетичної практики полягала в тому, що монах-аскет більшу частину свого життя проводив на високому (або не дуже) стовпі. Зі стовпа він повчав учнів, звідти спілкувався з тими, хто до нього приходив. Це був особливий вид усамітнення та зосередження на молитві.
Першим до цієї практики вдався Симеон Стовпник, котрий зійшов на стовп 423 року. Він користувався великим авторитетом серед віруючих. Багато людей прибувало, щоб послухати його, а інколи до нього зверталися за порадою навіть впливові правителі. Пізніше у нього з’явились учні: преп. Іоанна, преп. Симеона Стовпника-молодшого, преп. Аліпія та преп. Даниїла.
Прп. Даниїл Стовпник. Фрагмент розпису церкви Панагії Мавріотиси в Касторії. Кін. XII ст. |
Є всі підстави вважати, що першого коронованого монарха на Русі, тобто Данила Романовича, назвали саме на честь цього аскета. В період правління Данила про Даниїла Стовпника вже знали і навіть вшановували культ цього святого. Можливо, на його честь навіть називали міста Cтолп’є та Данилів.
На честь цього святого Данило Галицький збудував монастир. Це був перший на Русі монастир у його честь. У Галицько-Волинському літописі під 1268 роком повідомляється, що місцем розташування цієї сакральної споруди був Угровськ на Західній Волині. Місто, на жаль, дотепер не ідентифіковане й існує лише на папері.
Якщо ж іти далі за літописом, натрапляємо на факт про «абата з Гори Святого Даниїла» Григорія, котрий брав участь у посольстві Данила до Риму 1264-го. Якщо тут йдеться про той самий монастир, то він міг мати вагомий статус.
Раз по раз зустрічаємо і ряд інших цікавих згадок у літописах. Так, в оповіді про побудову Холму знаходимо дані про високу вежу, яку зводили в центрі міста. Хроніст Ян Длуґош, описуючи прихід Данила в Люблін, подає наступну характеристику: «Він, прийшовши в Люблін, захоплює як замок, так і місто… і забирає всю землю Люблінську і будує у Середньому замку круглу вежу». А як вам такий уривок із Галицько-Волинського літопису коли під час військових дій у Любліні, князь Конрад Земовитович, відчуваючи небезпеку, «вибіг на стовп до монахів із боярами своїми і слугами»? Очевидно, всі ці фрагменти підтверджують не просто наявність на Русі уявлень про стовпників, але й їхню немалу популярність. Так виглядає, що шанував стовпників і Данило, котрий 1223 року перед однією з битв «поклонився Богу і святому Симеону». Відтак, це наштовхує на думку, що Даниїл Стовпник справді міг бути патроном князя, котрий, швидше за все і був названий на його честь.-
Євген
Гулюк
Таємниця короля Данила
Reviewed by Василь Герей
on
13:38:00
Rating:
Немає коментарів: