Петро Нестеров:петля і таран

Петро Нестеров служив в авіації всього чотири роки. Менше за рік йому знадобилося, щоби пройти шлях від пілота, що виконав перший самостійний політ, до льотчика, який зробив першу у світі «мертву петлю» й став родоначальником вищого пілотажу.

…Із початком Першої світової війни 11-й авіазагін прибув до містечка Жовкви й розмістився в маєтку барона Фрідріха фон Розенталя, австрійського військового льотчика. Нестеров і авіатори його загону здійснювали повітряну розвідку. Те ж робив і барон: щодня його біплан «Альбатрос» з’являвся над розташуванням штабу 3-й російської армії. Є спогади свідка – поручика Віктора Соколова, який служив тоді разом із Нестеровим, але з певних причин їх оприлюднили лише 1969 року.

Отже, увечері 25 серпня 1914 року у вестибюлі Жовківського замку короля Яна Собеського, де тоді розміщувався штаб 3-ї армії, генерал-квартирмейстер Михайло Бонч-Бруєвич дорікнув групі льотчиків за безкарні польоти ворожого розвідника. Коли розмова набула характеру звинувачень у боягузтві, штабс-капітан Нестеров заявив, що зупинить австрійця.


Наступного ранку «Альбатрос» знову був у небі над Жовквою. Нестеров і поручик Олександр Кованько піднялися на перехоплення, але при зльоті обірвався трос із гирею, яким Петро сподівався збити гвинт у «Альбатроса» й змусити його сісти. Нестеров із Кованьком повернулися на землю. Нестеров наказав механіку швидше відремонтувати двигун, а сам поїхав отримати гроші для потреб 11-го загону.

Коли повертався назад, у повітрі знову з’явився літак барона. Нестеров під’їхав прямо до справного «Морана», де стояв Кованько, і скочив у літак. Кованько хотів зайняти місце спостерігача. «Що ж ти зробиш, візьми хоча би браунінг», – сказав Кованько. «Нічого, якось обійдуся», – кинув Нестеров і піднявся в повітря. Барон помітив наближення «Морана» й спробував відірватися на своєму важкому «Альбатросі». Але Нестеров наздогнав ворога, зайшов ззаду і зверху та вдарив літак австріяка у хвіст. Громіздкий “Альбатрос” ще деякий час летів, потім повалився на лівий бік і впав. Упав і літак Нестерова. Парашутів у той час пілоти не мали…

За повітряним боєм напружено спостерігали російські військовослужбовці й селяни. Першими до місця падіння прибігло двоє солдатів, які роззули Нестерова й витягли гроші, які він перед цим отримав. Після цього мародери зникли. А в кишенях австрійського авіатора виявили особисті документи, фотографію, на якій він зображений із красунею дружиною та двома доньками.
На місці падіння Нестерова

Так завершився 26 серпня 1914 року неподалік від Львова цей перший у світі повітряний таран.
Олексій Гай



1887, 15 (27) лютого — Петро Нестеров народився в російському місті Нижній Новгород. Батько — штабс-капітан Микола Нестеров, мати — Маргарита Нестерова, домогосподарка
1906 — закінчує з відзнакою Михайлівське артилерійське училище в Петербурзі. Отримує призначення у Владивосток. Там одружується з Діною Галецькою. Невдовзі народжуються діти Маргарита й Роман
1911, серпень — здійснює перші польоти на планері власної конструкції
1912 — закінчує військово-авіаційну школу в Гатчині під Петербургом. 5 жовтня складає іспит на звання військового льотчика
1912, жовтень–1913, лютий — у Варшаві опановує новий моноплан "Ньюпор-IV"
1913, 26 квітня — починає виконувати обов"язки начальника ХІ корпусного загону 3-ї авіаційної роти в Києві

1914, 26 серпня — гине біля села Воля-Висоцька неподалік Жовкви на Львівщині, здійснивши перший у світі повітряний таран. Посмертно нагороджений орденом св. Георгія IV ступеня. Похований у Києві на Аскольдовій могилі. Родині призначили найвищу в імперії пенсію — 1890 руб. на рік
1951 — райцентр Жовква на Львівщині перейменовано на Нестеров. Історичну назву місту повернено 1992-го
Петро Нестеров:петля і таран Петро Нестеров:петля і таран Reviewed by Василь Герей on 08:11:00 Rating: 5

Немає коментарів: