…Із початком Першої світової війни 11-й авіазагін прибув до містечка Жовкви й розмістився в маєтку барона Фрідріха фон Розенталя, австрійського військового льотчика. Нестеров і авіатори його загону здійснювали повітряну розвідку. Те ж робив і барон: щодня його біплан «Альбатрос» з’являвся над розташуванням штабу 3-й російської армії. Є спогади свідка – поручика Віктора Соколова, який служив тоді разом із Нестеровим, але з певних причин їх оприлюднили лише 1969 року.
Отже, увечері 25 серпня 1914 року у вестибюлі Жовківського замку короля Яна Собеського, де тоді розміщувався штаб 3-ї армії, генерал-квартирмейстер Михайло Бонч-Бруєвич дорікнув групі льотчиків за безкарні польоти ворожого розвідника. Коли розмова набула характеру звинувачень у боягузтві, штабс-капітан Нестеров заявив, що зупинить австрійця.
Наступного ранку «Альбатрос» знову був у небі над Жовквою. Нестеров і поручик Олександр Кованько піднялися на перехоплення, але при зльоті обірвався трос із гирею, яким Петро сподівався збити гвинт у «Альбатроса» й змусити його сісти. Нестеров із Кованьком повернулися на землю. Нестеров наказав механіку швидше відремонтувати двигун, а сам поїхав отримати гроші для потреб 11-го загону.
Коли повертався назад, у повітрі знову з’явився літак барона. Нестеров під’їхав прямо до справного «Морана», де стояв Кованько, і скочив у літак. Кованько хотів зайняти місце спостерігача. «Що ж ти зробиш, візьми хоча би браунінг», – сказав Кованько. «Нічого, якось обійдуся», – кинув Нестеров і піднявся в повітря. Барон помітив наближення «Морана» й спробував відірватися на своєму важкому «Альбатросі». Але Нестеров наздогнав ворога, зайшов ззаду і зверху та вдарив літак австріяка у хвіст. Громіздкий “Альбатрос” ще деякий час летів, потім повалився на лівий бік і впав. Упав і літак Нестерова. Парашутів у той час пілоти не мали…
За повітряним боєм напружено спостерігали російські військовослужбовці й селяни. Першими до місця падіння прибігло двоє солдатів, які роззули Нестерова й витягли гроші, які він перед цим отримав. Після цього мародери зникли. А в кишенях австрійського авіатора виявили особисті документи, фотографію, на якій він зображений із красунею дружиною та двома доньками.
На місці падіння Нестерова |
Так завершився 26 серпня 1914 року неподалік від Львова цей перший у світі повітряний таран.
Олексій
Гай
1887, 15 (27) лютого — Петро Нестеров народився
в російському місті Нижній Новгород. Батько — штабс-капітан Микола Нестеров,
мати — Маргарита Нестерова, домогосподарка
1906 — закінчує з відзнакою Михайлівське артилерійське училище в Петербурзі. Отримує призначення у Владивосток. Там одружується з Діною Галецькою. Невдовзі народжуються діти Маргарита й Роман
1911, серпень — здійснює перші польоти на планері власної конструкції
1912 — закінчує військово-авіаційну школу в Гатчині під Петербургом. 5 жовтня складає іспит на звання військового льотчика
1912, жовтень–1913, лютий — у Варшаві опановує новий моноплан "Ньюпор-IV"
1913, 26 квітня — починає виконувати обов"язки начальника ХІ корпусного загону 3-ї авіаційної роти в Києві
1906 — закінчує з відзнакою Михайлівське артилерійське училище в Петербурзі. Отримує призначення у Владивосток. Там одружується з Діною Галецькою. Невдовзі народжуються діти Маргарита й Роман
1911, серпень — здійснює перші польоти на планері власної конструкції
1912 — закінчує військово-авіаційну школу в Гатчині під Петербургом. 5 жовтня складає іспит на звання військового льотчика
1912, жовтень–1913, лютий — у Варшаві опановує новий моноплан "Ньюпор-IV"
1913, 26 квітня — починає виконувати обов"язки начальника ХІ корпусного загону 3-ї авіаційної роти в Києві
1914, 26 серпня — гине біля села Воля-Висоцька неподалік Жовкви на Львівщині, здійснивши перший у світі повітряний таран. Посмертно нагороджений орденом св. Георгія IV ступеня. Похований у Києві на Аскольдовій могилі. Родині призначили найвищу в імперії пенсію — 1890 руб. на рік
1951 — райцентр Жовква на Львівщині перейменовано на Нестеров. Історичну назву місту повернено 1992-го
Петро Нестеров:петля і таран
Reviewed by Василь Герей
on
08:11:00
Rating:
Немає коментарів: