Замітали сліди
До особистості Миколи
Леонтовича радянські ідеологи застосовували тактику тотального замовчування:
немає інформації — зникне й людина з її творчим доробком. Варто згадати слова
філософа Євгена Сверстюка з одного інтерв’ю: «Свого часу ми, шістдесятники, не
вели щоденників — щоб описи нашої праці нікому не зашкодили. Утім були
впевнені, що в КДБ «усе є». Але ж ні — їм не потрібно було правдивої історії.
Нічого з підслуханого ними до нас не дійшло. Ключові фігури опору 1960-х років,
якби вони самі про себе не засвідчили, залишилися б невисвітленими. У
матеріалах КДБ збереглися якісь окремі деталі, доповідні з КДБ до ЦК. І в цьому
— замітання слідів їхньої машини, яка відповідно до розпоряджень використовує
щось із наявних даних, та найбільше покладається на доноси. На закритих судах не
потрібні скрупульозність і факти».
З інформацією про події
початку ХХ століття складніше. Бо свідки тих подій навіть до «відлиги» 60-х
років в Україні не дожили або були так настрахані смертями й зневірою, що
мовчали або казали те, що хотіли чути радянські керманичі. Принаймні, мало
віриться, що правдиві слова доньки Миколи Леонтовича, які можна знайти у деяких
публікаціях: «Батько захищав Радянську Україну, різко критикував петлюрівщину і
петлюрівські банди, вони тоді бродили по Поділлю, тероризуючи населення,
грабували, вбивали».
Музика, народжена Поділлям
Майбутній композитор
Микола Леонтович народився 1(13) грудня 1877 року в сім’ї сільського священика
отця Дмитрія (с. Монастирок теперішнього Немирівського району). Його дитинство
пройшло в селі Шершнях Вінницького повіту (нині — Тиврівського району), де
батько з 20 червня 1879 року отримав посаду настоятеля місцевої парафії. Коли
хлопцеві виповнилося 10 років, у серпні 1887-го, батьки віддали його на
навчання до Немирівської гімназії. Там працювали друзі та однодумці Тараса
Шевченка: Михайло Чалий, Іван Сошенко, Юліан Бєлкіна-Кенджицький, Опанас
Маркович. Закінчивши підготовчий клас цієї гімназії, Леонтович того ж року
вступає до Шаргородської духовної бурси, яку закінчує через чотири роки. Далі —
навчання у Кам’янець-Подільській духовній семінарії. Він був диригентом
семінарського хору.
Після закінчення семінарії
у 1899 році Леонтович працює вчителем творчої праці, арифметики та географії в
Чуківській двокласній школі. Із сільських хлопців та дівчат організовує свій
перший хор, записує українські народні пісні. Згодом у Тиврові він викладає
музику та співи в місцевому духовному училищі, організовує дитячий хор. У ті
роки з’являється його «Перша збірка пісень з Поділля». У Тиврові Микола
Леонтович познайомився із Клавдією Ферапонтівною Жовткевич, уродженкою
волинського села Підлісці, яка з 29 вересня 1901 року стала його дружиною.
Восени 1902 року Леонтович
переїздить до Вінниці. Деякий час тут він працює викладачем співів у
церковно-учительській школі й одночасно диригує духовим оркестром. Їздить на
лекції та консультації в Петербург, до придворної співочої капели і невдовзі
складає іспит на звання диригента церковного хору. У 1903-му з’являється «Друга
збірка пісень з Поділля». У рецензії Микола Лисенко пише: «Пригадуючи собі вашу
збірку пісень, я був дуже зрадуваний, знайшовши в ній самостійні ходи, рухи
голосів, а не підкладання інтервалів задля гармонійної площини».
Було, Миколі Леонтовичу
доводилося тривалий час поневірятися без засобів до існування. Перебуваючи на
батьківщині дружини, Леонтович дізнається, що на станції Гришине (нині — Красноармійське
Донецької області) існує вакансія вчителя в залізничній школі. І він разом з
дружиною перебрався на Донбас. Утiм під час подій 1905—1907 років учитель
викликає підозру в жандармів, бо симпатизує революціонерам і хор
робітників-залізничників, яким керує, виконує пісні антимонархічного змісту.
Леонтович переїздить до Тульчина. Із 12 жовтня 1908-го викладає церковний спів
у місцевому єпархіальному жіночому училищі. Починаючи з 1909 року, Микола
Леонтович бере консультації з теорії композиції у професора Болеслава
Яворського, учня відомого російського композитора Сергія Танєєва. Зустрічі
відбувалися спочатку в Москві, а згодом у Києві.
Комісар капели УНР
У 1918 році Леонтович
переїздить на постійне проживання до Києва. Разом iз композитором Кирилом
Стеценком працює в царині державотворення за часів Центральної Ради: обоє — в
педагогічній секції музичного відділу Міністерства народної освіти УНР (Кирило
Стеценко — голова секції, Микола Леонтович — її діловод). Також викладає хорову
справу в Музично-драматичному інституті імені М. В. Лисенка, організовує та
очолює в ранзі комісара першу українську державну капелу. Погрози розправою
після денікінської окупації змушують Леонтовича переїхати з сім’єю назад до
Тульчина. Із архівних джерел відомо, що з 1 серпня 1920 року він займає посаду
завідуючого секцією мистецтв при Брацлавському повітовому відділі народної
освіти, а згодом — організатора державного хору в Тульчині.
Для того, щоб закінчити
текст народно-фантастичної опери «На русалчин великдень» (слів автора, Бориса
Грінченка, вистачило лише на одну дію), Леонтович виїжджає в село Стражгород,
де проживала його знайома лібретистка, колишня випускниця Тульчинського
єпархіального училища Надія Василівна Танашевич. (Дехто з дослідників пише про
їхній роман). У Стражгород Микола Дмитрович прибув у четвер 20 січня 1921 року,
якраз на іменини старого Танашевича. Майже весь день просидів iз Надією
Василівною над лібрето. Надвечір повернувся в Марківку нинішнього Теплицького
району, у будинок батька.
Микола Леонтович помер від
пострілу — як з’ясувалося не так давно — агента повітчека Грищенка, якого
Леонтовичі впустили до хати, нагодували, дали притулок на ніч. Про це свідчить,
зокрема, секретний рапорт начальника Гайсинської повітової міліції губернському
начальству від 9 лютого 1921 року (переклад iз російської): «В ніч на 23 січня
агент повітчека Грищенко пострілом iз гвинтівки вбив сина священика с.
Марківки, Кіблицької волості Миколу Леонтовича — 43 років, у якого Грищенко
ночував, і 26 січня Грищенко, який переховувався в м. Теплику, при
переслідуванні його чинами міліції пострілом iз гвинтівки поранив у живіт
міліціонера Твердохліба». На те криваве «відрядження» виділили
вбивці-інформатору, за документами, 5 тисяч рублів.
«Куля чекістського
насланця свідомо цілила в серце визнаного носія духовності нації — Миколу
Леонтовича. Це був знак страшної кари, що чекає на кожного самостійника, який
не догоджає системі», — писала в одній iз публікацій мистецтвознавець Валентина
Кузик.
Микола Леонтович:таємниця вбивства
Reviewed by Василь Герей
on
08:10:00
Rating:
Немає коментарів: