Яків Собеський на початку XVII ст. каже, що багато хто з козаків
не користувався шаблями, але рушниці були у всіх. У тому ж столітті про зброю
козаків пише Боплан: за його словами, у запорожців були у вжитку фальконети,
ядра, порох, пищалі й шаблі; вирушаючи в похід, кожен козак брав одну шаблю,
дві пищалі, шість фунтів пороху, причому важкі боєприпаси складав у човен, а
легкі залишав при собі. Пищалі, як зауважив Боплан, були «звичайною» зброєю
козаків, з якої вони дуже влучно стріляли. 1648 р. запорізькі козаки вітали
Боїдана Хмельницького пострілами з мушкетів. У тому ж XVII ст. у актах, які
дійшли до нас, є вказівка, що запорізькі козаки застосовували гармати й пищалі
для охорони фортець:
«В Сече пушечнаго наряду — пушка медная ломовая, а к ней сто ядр весом по 8 гривенок ядро, 11 пушек полевых, а к ним по сто ядр, весом по 4 и по 3 гривенки ядро; да затинныхпищалей две медных да три железных, а к ним 200 ядр свинцовых, весом по гривенке и полугривенке ядро… Город Кодак — пушек в нем две железные городовые да две затишные пищали».
«В Сече пушечнаго наряду — пушка медная ломовая, а к ней сто ядр весом по 8 гривенок ядро, 11 пушек полевых, а к ним по сто ядр, весом по 4 и по 3 гривенки ядро; да затинныхпищалей две медных да три железных, а к ним 200 ядр свинцовых, весом по гривенке и полугривенке ядро… Город Кодак — пушек в нем две железные городовые да две затишные пищали».
В тому ж XVII ст. про зброю запорізьких козаків згадує літопис
Самовидця: за його словами, у запорожців були у вжитку самопали, шаблі, списи,
стріли й обухи, тобто келепи чи бойові молотки. В середині XVIII ст. про зброю
запорізьких козаків пише Мишецький, вказуючи, що у запорізькому війську, як у
старого, так і у малого була вогниста зброя, рушниці або флінги, пістолети, холодна зброя —
списи й шаблі, а порох і свинець купували в Польщі й Україні — свій хоч і
робили, але він не відзначався доброю якістю. Більшість цієї зброї козаки
здобували у поляків, росіян і особливо у татар і турків. Головна маса пороху
спочатку йшла від польського уряду, а згодом, після переходу запорізьких
козаків у підданство російського царя, від російського: з Москви у Січ щороку
надсилалося жалування запорізьким козакам, а разом з ним російський уряд
надсилав їм певну кількість пудів пороху.
Переважна частина запорізьких гармат, що дійшли до нас,
польського, турецького й російського виробництва, деякі генуезького:
«Гармат запорожці в себе не мають, а використовують несподівано захоплені на турецьких кораблях і галерах».
«Гармат запорожці в себе не мають, а використовують несподівано захоплені на турецьких кораблях і галерах».
В самій Польщі гармати (мідні) почали відливати не раніше XV ст.; через те в першій половині XVI
ст. вони були досить рідкісними як у самій Речі Посполитій, так і в запорізьких
краях. На рахунку була кожна гармата в кожній із польських фортець і в кожній
із запорізьких. В актах 1672 р. вказуються гармати мідні, ломові, польові,
затинні мідні пищалі, затинні залізні пищалі, залізні городові; в цей час у
Чортомлицькій Січі всіх гармат налічувалося 17, а до них по 100 залізних і
свинцевих ядер для мідної й ломової, по 200 для інших, вагою по гривенці й
півгривенці ядро, та кілька десятків пудів гнота.
Від російського царя запорожці вперше отримали «пушки
ломовыя, гранаты, ракеты, сипоши и трубы»,
здається, аж 1673 р. Гармати, що дійшли до нас, чотирьох видів: мортири, мідні
гармати, залізні ковані й чавунні; зразки всіх цих видів є у громадських та
приватних музеях козацьких старожитностей. Мідна мортира має вигляд мідної
ступки завдовжки 10, завширшки 90 із отвором 40 мм; мідна гармата має ствол
завдовжки 5, завтовшки 4 й отвір 1 четверть, шпиль на півтори четверті з глухої
сторони; залізна гармата має залізну ковану трубу, скріплену вісьмома залізними
кільцями й відкриту з обох кінців. До одного з них (звідки заряджають)
прироблено залізні дужки, в котрі вкладали залізний зарядний ящик; довжина
трубки 640 мм, самого ящика 240, отже, всієї гармати 880 мм, ширина ящика з
верхнього кінця 175, з нижнього 110 мм, внутрішній діаметр труби 60 мм, товщина
стінок труби по 20 мм. Чавунна гармата складається з чавунного ствола з хвостом
та підставкою для прицілу; довжина ствола 640, хвоста 120 мм, отже, всієї
гармати 760 мм, діаметр при хвості 160, при дулі — 125 мм, діаметр отвору — 55
мм.
Рушниці (правильніше ручниці, від слова «рука»), або ж самопали, у
запорізьких козаків були найрізноманітніші: більшість була з довгими стволами,
оправлена сріблом з насічками й черню на ложах, стріляла завдяки покладеному на
полицю порохові й припасованому до полиці й курка кременю.
Так само виглядали й менші за розмірами, з «просторными» стволами
пістолети, звані запорізькими козаками пістолями; кожен козак мав при собі
чотири пістолети й носив два з них за поясом, а два у шкіряних кобурах (від
татарського «кубур» — шкіряний чохол), причеплених ззовні до шароварів.
Рушницями,
пістолетами й шаблями запорожці особливо любили шикувати і звертали на них
велику увагу, оздоблюючи дорогою оправою та прикрасами й завжди намагалися
утримувати їх у великій чистоті (через що й побутував вислів «ясна зброя»):
«зброя у них вся була прикрашена золотом та сріблом, на зброю вони витрачали все своє багатство: то й не козак, коли в нього погана зброя»;
«зброя у них вся була прикрашена золотом та сріблом, на зброю вони витрачали все своє багатство: то й не козак, коли в нього погана зброя»;
тільки
перед походами запорожці змочували рушниці й пістолети розсолом, щоб вони
приіржавіли й не «грало враже око на ясній
зброї». Списи й ратища (від слова «рать») також широко
використовували запорожці: «козакові без ратища, як дівчині без намиста». Зі
списів, що дійшли до нашого часу, видно, що всі вони виготовлялися з тонкого й
легкого дерева завдовжки в п’ять аршинів, спірально помальованого червоною й
чорною фарбою. На кінці ратища був залізний наконечник, а на нижньому дві
невеличкі, одна під одною, дірочки для ремінної петлі, що одягалася на ногу. На деяких ратищах робили ще залізну перетинку,
щоб пронизаний списом ворог зопалу не просунувся по спису аж до рук козака і не
зчепився знову битися з ним, адже бувало, що комусь розпанахають живота, а з
нього навіть кров не бризне, він цього навіть не помічає, далі лізучи в бійку.
Деякі списи робили з вістрями на обох кінцях, ними можна було
класти ворогів і сюди й туди. Списи часто служили запорожцям замість мостів при
переході через болота: дійшовши до грузького місця, вони відразу кладуть один
за одним два ряди списів — в кожному ряду спис і вздовж та впоперек, — і
переходять по них; коли перейдуть через один ряд, відразу стають на другий, а
перший знімуть і з нього мостять третій, та так і перебираються.
Шаблі використовували не надто криві й не дуже довгі, середньою
довжиною в п’ять четвертей, зате дуже гострі: «як
рубоне кого, то так надвоє й розсіче, — одна половина голови сюди, а друга
туди». Леза шабель вкладали у
дерев’яні обшиті шкірою чи обкладені металом піхви (від слова «пхати»), часто
прикрашені на кінці, біля руків’я, якимось вирізаним із дерева звіром чи
птахом; на самих лезах часто робили золоті насічки. Шаблі носили при лівому
боці й прив’язували за два кільця, одне вгорі, а друге нижче середини,
вузеньким ремінцем за пояс. Шабля була настільки необхідною запорізьким
козакам, що в їхніх піснях завжди називалася «шаблею-сестрицею,
ненькою рідненькою, панночкою молоденькою».
Як справжній «лицар», запорожець віддавав шаблі перевагу перед
усілякою іншою зброєю, особливо кулею, і називав її «чесною зброєю»;
використовувати її слід було лише проти чесних воїнів, а проти такого,
наприклад, «бусурманського народу», як татари, треба було діяти «не шаблями, а
нагаями». Келепи, чи бойові молотки, чекани — ручна зброя, що складалася з
дерев’яної ручки, завдовжки з аршин, із залізним молотком, що мав з одного боку
тупий обушок, а з другого гострий ніс. Як бойова зброя келепи використовувалися
«воровскими» козаками Стеньки Разіна, й водночас турками в XVII ст. та
запорізькими козаками: «Сегож де, государь, числа (3 вересня 1658 р.) в ночи
пришли в село Крупец из Глухова черкасы пеши и его — драгуна Ваську Кондратова
— били и мучили: бит он чеканом по голове и рука правая отшиблена». В народних
козацьких думах є двовірш, у якому келепові приписується значення бойової
зброї:
«А козак козачий звичай знає —
Келепом по ребрах торкає».
Келепом по ребрах торкає».
Історик Зеделлер пише, що келепи запорізькі козаки використовували
для розбивання ворожого обладунку. Коховський вважає, що келепи служили
запорізьким козакам лише як допоміжна зброя і їх використовували в рідкісних
випадках, переважно проти татар, а саме «коли бійці змішувалися в рукопашному
бою до такої міри, що стріляти було небезпечно через можливість завдати шкоди
своїм».
Якірці, чи рогульки, відомі ще під назвою залізного чи троїцького
часнику, також вважалися у запорізьких козаків частиною озброєння. Якірці
нагадують чотири товсті цвяхи, дуже загострені на кінцях і з’єднані докупи в
центрі; очевидно, якірці виготовляли з подовгастого шматка заліза, розщепленого
до середини на три частини й потім викуваного окремо вручну; як бойову зброю їх
використовували в давнину росіяни, поляки, а згодом, без сумніву, татари і
запорізькі козаки, їх призначенням було поранення кінських копит, тому
запорожці розкидали їх у степу перед ворожою кіннотою, щоб сповільнити її
просування; як його не покладеш, один ріжок якірця все одно буде стирчати вгору
й неодмінно встромиться у копито коня.
Стріли запорізькі козаки використовували, мабуть, у дуже ранній
період їхнього історичного існування, запозичивши у татар і турків; відомий
запорізький кошовий і гетьман українських козаків 1605-1622 рр. Петро
Конашевич-Сагайдачний на старій гравюрі XVII ст. зображений верхи на коні з
булавою у руці, сагайдаком при боці й стрілами в ньому за спиною. Віце-адмірал
К. Крюйс 1699 р. писав про запорізьких козаків, що вони використовували луки й
стріли, котрими дуже влучно стріляли. Нарешті, у літописця Самійла Величка є
розповідь, як козаки супроводжували Хмельницького з Січі: за ним їхали кінні
добровольці «мушкетеры» і «сайдакеры». У козацьких віршах, що дійшли до нашого
часу на старих лубкових картинах із зображенням запорізьких гайдамаків,
сказано:
«Як натягну лук я, брязну тятивою,
То мусить утікати хан кримський з ордою».
То мусить утікати хан кримський з ордою».
Сагайдак — від татарського «сагайдак» чи «саадак» — дикий козел
або його шкіра для обшивання лука й навіть сам лук, — використовували
запорізькі ко заки, як і татари, для збереження у ньому стріл і носили на
ремені за плечима; сагайдаки запорожці здобували переважно у татар.
До всього описаного озброєння запорізьких козаків слід ще додати
ятагани, кинджали, ножі й панцери, котрі також були у вжитку запорізьких
козаків, хоча й не становили їхнього, так би мовити, національного озброєння,
їх заносили з віддалених від запорізьких вольностей земель і країн. Панцери,
зокрема, носилися дуже небагатьма. Нарешті, до озброєння запорізьких козаків
слід віднести також роги, ладівниці й череси. Роги для пороху запорізькі козаки
використовували в давніші часи; тому на військовій печатці, наданій козакам ще
Сигізмундом І і Стефаном Баторієм, козака зображено з мушкетом, ратищем і рогом
за поясом. Пізніше запорожці почали носити готові патрони в так званих
ладівницях. Ладівниці у запорожців були різними: кістяними, металевими,
шкіряними, у вигляді гарбуза, серця, фляжки тощо; їх збереглося до нашого часу
дуже багато по приватних музеях збирачів козацьких старожитностей. Крім того,
запорожці використовували ще широкі шкіряні череси, котрі вони носили на
грудях, заповнюючи у два чи в три ряди патронами з кулями й порохом, мов
сучасні патронташі
Запорізькі козаки володіли своєю зброєю із вражаючою майстерністю,
так, що, за словами українського літописця, і «найлучшій
польскій гусарин и рейтарин примірен им быти не может».
Відповідно до озброєння самого козака виготовляли «рондик», тобто
збрую його бойового коня: у багатого запорожця на коня одягалася вуздечка з «байраком» або мундштуком і лакованим
ремінним поводом, ясно-червоний чапрак, по краях обшитий галуном, орчак або
кульбака, тобто сідло на червоному оксамиті зі срібним галуном, з підвішеними
по боках, на пряжках, підтебеньками, тобто шкіряними полами чи лопатями, часом
тисненими й розписаними; перед сідлом чіпляли дві кобури для пістолетів, позаду
прив’язували ремінні тороки для закріплення мішка, суми чи в’юка для речей чи якихось
вантажів. Сам в’юк укривали червоним сап’яном. Часом у тороки в’язали, за
прикладом татар, полонених ворогів; татари ж робили так ще 1283 р.: «начаша
бесурмане вязати головы боярскія къ торокомъ, а руки вкладоша вь судно».
Нарешті, для похідної їзди запорізьким козакам необхідні були нагаї, звані у
них то малахаями, то ногаями. Останні збереглися до нашого часу у приватних
зібраннях козацьких старожитностей.
Загалом про озброєння запорізьких козаків слід сказати, що все
низове військо було озброєне вогнепальною та холодною ручною зброєю;
козак-піхотинець, зокрема, мав мушкет, шаблю й ратище, кінний козак мав мушкет,
шаблю, ратище й чотири пістолети, два з яких носив за поясом, а два в кобурі
біля передньої луки сідла; порох і кулі піший носив у чересі навколо пояса,
кінний — у ладунці через плече. До цього слід додати кинджали, ятагани, ножі,
сокири, стріли й дротики, які використовували ті й інші. Своїм озброєнням
запорізькі козаки переважали навіть Західну Європу.
«Згадаймо, —
зауважує щодо цього Коховський, — що в описаний час у європейських військах
ручна вогнепальна зброя ще не була такою поширеною». Особливо примітне на
Запоріжжі те, що там «мушкет не виключав списа, котрий замінював собою багнет,
а в Західній Європі мушкетери були відокремлені від пікінерів, з чого в бою
виникала дуже суттєва незручність, оскільки воїн мав або лише наступальну
зброю, або лише оборонну».
СЕРГІЙ ПОНОМАРЬОВ
Козацька зброя:від списа до гармати
Reviewed by Василь Герей
on
12:26:00
Rating:
Немає коментарів: