Забіла-Врубель Надія Іванівна українська оперна співачка (лірико-колоратурне сопрано).
Народилася 1 квітня 1868 року у м. Ковно, тепер Каунас, Литовська Республіка. З десяти років Надія училася в Київському інституті шляхетних дівчат, де здобула початкову музичну освіту у М.Лисенка.
Далі вона поступила до Петербурзької консерваторії. У 1891 році закінчила її, пізніше продовжувала освіту в Парижі. Дебютувала у 1893 році в Києві (приватна опера І. Сетова). У 1894–1895 роках виступала в м. Тифлісі (тепер м. Тбілісі, Республіка Грузія), у 1895–1896 роках — у Санкт-Петербурзі, у 1896–1897 роках — у Харкові.
У 1897–1904 роках офіційно стала першим сопрано Московської приватної опери С. Мамонтова. У 1904–1911 роках — солістка Маріїнського театру в Санкт-Петербурзі.
Її сценічний дебют відзначив сам П.Чайковський: дебютувала в Києві в приватному оперному театрі І.Я.Сетова. Згодом – вона стала першим сопрано у приватній опері С.Мамонтова.
На афішах з’явилося майже італійське прізвище Надія Забелло. (Чи не пригадався вам випадок із художником Карлом Брюлло, якого російський цар "ощасливив", додавши літеру "В" до прізвища: Брюллов? Правда, "великий російський художник" зумів сам ощасливити себе: він назавжди виїхав із Росії. На кордоні Карл Брюлло зняв увесь свій одяг і викинув його, щоб не брати в Італію навіть пилюку батьківщини-мачухи).
І тут народилася власна казка Надії Забіли… На одній із репетицій до неї підбіг чоловік зі словами: "Чудовий голос!" – і поцілував руку.
Це був художник Михайло Врубель. Він закохався одразу в її голос, мало не в перший день знайомства освідчився. Невдовзі 28-літня Забіла та 39-річний Врубель обвінчалися. Вони створили власну казку й жили в ній.
Михайло Врубель і Надія Забіла |
Врубель обожнював дружину: їздив на всі її
репетиції, вистави, знав напам’ять усі її партії, придумував грим, майстрував
їй образи. Вона була його музою і в житті, і у творчості. На піку успіху Надія
Забіла зачарувала композитора Римського-Корсакова, який почав писати тільки для
неї.
Великого галасу наробила прем’єра опери "Казка про царя Салтана", у якій партію Царівни-Лебедя співала Надія, декорації та костюми були виконані Врубелем.
Великого галасу наробила прем’єра опери "Казка про царя Салтана", у якій партію Царівни-Лебедя співала Надія, декорації та костюми були виконані Врубелем.
Як тільки йому ставало легше, він малював. Дружина
художника М. Врубеля (з 1896 року), позувала для численних картин чоловіка.
Образ співачки втілений у портретах і картині «Царівна-либідь».У
найважчий період він створив "Портрет Н.І. Забіли на тлі берізок".
Нарешті заясніла надія на одужання: Михайла відпустили додому, вони щоденно
гуляли. Заради лікування чоловіка Забіла-Врубель після дев’яти років блискучих
виступів на сцені опери С.Мамонтова перейшла до Маріїнського театру.
Та, коли почастішали напади, галюцинації, Врубель попрощався з дорогими людьми, поїхав до театру, де вперше зустрів її, після чого відправився до клініки.
У 1911 році залишила сцену, виступала в камерних концертах. Надія зняла житло поруч і кожного дня була з чоловіком: читала, співала упродовж 4 років, хоч він і осліп, і занурився у морок безпам’ятства.
Та, коли почастішали напади, галюцинації, Врубель попрощався з дорогими людьми, поїхав до театру, де вперше зустрів її, після чого відправився до клініки.
У 1911 році залишила сцену, виступала в камерних концертах. Надія зняла житло поруч і кожного дня була з чоловіком: читала, співала упродовж 4 років, хоч він і осліп, і занурився у морок безпам’ятства.
Портрет Надії Забіли, художник М. Врубель |
Виконувала провідні жіночі партії в операх
західноєвропейських (Мікаела — «Кармен» Ж. Бізе; Маргарита — «Фауст» Ш. Ґуно;
Олімпія — «Казки Гофмана» Ж. Оффенбаха; Дездемона — «Отелло» Дж. Верді; Мімі —
«Богема» Дж. Пуччіні; Недда — «Паяци» Р. Леонкавалло) і російських (Антоніда,
Горислава — «Життя за царя», «Руслан і Людмила» М. Глинки; Тетяна, Марія,
Йоланта — «Євгеній Онєгін», «Мазепа», «Йоланта» П. Чайковського) композиторів.
Особливо відзначалася майстерним трактуванням сопранових партій в операх М. Римського-Корсакова:
Ольга — «Псковитянка», Панночка — «Майська ніч», Снігуронька — «Снігуронька»,
Волхова — «Садко», Віра — «Бояриня Віра Шелога», Марфа — «Царева наречена»,
Царівна-Лебідь — «Казка про царя Салтана», Царівна Ненаглядна Краса — «Кощій
Безсмертний», птах Сирин — «Оповідь про невидимий город Кітеж». Вокальні дані і
виконавська майстерність співачки дістали високу оцінку М. Римського-Корсакова,
М. Гнесіна та ін. видатних композиторів. М. Римський-Корсаков присвятив їй
романси «Ещё я полн, о друг мой милый», «Нимфа».
Чиї очі дивляться з образа
Забіла-Врубель Надія Іванівна — українська оперна співачка (лірико-колоратурне сопрано) ненадовго пережила коханого. 4 липня 1913 р. у ніч після концерту творів Н.Римського-Корсакова закінчилася казка про Царівну-Лебідь 45-річної Надії Забіли.
Людмила Тищенко, Ганна Черкаська
Царівна-лебідь Михайла Врубеля
Reviewed by Василь Герей
on
11:00:00
Rating:
Немає коментарів: